annie-spratt-QckxruozjRg-unsplash.jpg

Mogelijkheden en werkzame principes van het Hybride Klaslokaal

Leestijd Minuten

Als gevolg van de coronapandemie zijn onderwijsinstellingen noodgedwongen op zoek gegaan naar andere onderwijsvormen [5]. Saxion deed dit in de vorm van het Hybride Klaslokaal. Binnen Saxion Parttime School (SPS) is in het studiejaar 2020 2021 een pilot met Hybride Klaslokalen uitgezet.

Het Hybride Klaslokaal is een onderwijsvorm waarbij studenten zowel op de onderwijsinstelling (onsite) als op afstand vanaf een zelfgekozen locatie (online) tegelijkertijd onderwijs volgen1, 2, 3, 5.

Hoewel deze onderwijsvorm niet nieuw is5 heeft het als gevolg van de coronapandemie hernieuwde aandacht gekregen. In de volgende factsheet zijn aanbevelingen en tips te vinden voor deze vorm van onderwijs.

Klik hier om de factsheets met werkzame principes te bekijken.

De tips zijn ontleend uit het onderzoek dat het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs i.s.m. Teaching and Learning Centre rond Hybride Klaslokaal uitgevoerd heeft. Lees hier meer over het onderzoek.

Bronnen:
1.   Bell, J., Sawaya, S., & Cain, W. (2014). Synchromodal classes: Designing for shared learning experiences between face-to-face and online students.  International Journal of Designs for Learning, 5(1)

2.   Bower, M., Dalgarno, B., Kennedy, G. E., Lee, M. J. W., & Kenney, J. (2015). Design and implementation factors in blended synchronous learning environments: Outcomes from a cross-case analysis. Computers and Education, 86, 1-17.

3.   Butz, N.T., Stupnisky, R.H., Pekrun, R., Jensen, J.L. & Harsell, D.M. (2016). The Impact of Emotions on Student Achievement in Synchronous Hybrid Business and Public Administration Programs: A Longitudinal Test of Control-Value Theory. Decision Sciences: Journal of Innovative education, Volume 14, 4

4.   Govindarajan,V. & Srivastava, A. (2020). What the shift to virtual learning could mean for the future of higher ed. Harvard Business Review

5.   Raes, A., Detienne, L., Windey, I. & Depaepe, F. (2020). A systematic literature review on synchronous hybrid learning: gaps identified. Learning Environments Research, Res 23, 269–290

6.   Swan, K., Richardson, J. C., Ice, P., Garrisson, D. R., Cleveland-Innes, M., & Ben Arbaugh, J. (2008). Validating a Measurement Tool of Presence in Online Communities of Inquiry. e-Mentor, 2(24), 1-12