Niek.jpg
Studentenleven

Nick liep zijn afstudeerstage bij zijn bijbaan: ‘Wees niet te bang om te vragen’

Nick Wessels had tijdens zijn studie International Business and Management al een bijbaan bij vPlan en bij zijn sollicitatie spraken ze zelfs al over een eventuele afstudeerstage. Ondertussen heeft hij die afgerond, maar zijn tijd bij vPlan nog niet: hij mag zijn exportplan gaan implementeren.

Hoi Nick, waar heb je stagegelopen?

“Bij vPlan. vPlan helpt bedrijven productiever te werken door middel van hun planningsoftware. Zo krijgen bedrijven grip op de planning en kan werk beter uitgevoerd worden. Tijdens mijn stage in Barcelona bij NetRivals heb ik via LinkedIn gesolliciteerd bij vPlan. Zodoende heb ik als bijbaantje gewerkt bij vPlan in de sales, tijdens mijn laatste semester en minor op school. Tijdens mijn sollicitatie hebben we ook gesproken over een mogelijke afstudeerstage bij vPlan.“

Waarom wilde je graag stagelopen bij vPlan?

“vPlan is een softwarebedrijf gefocust op het digitaliseren van de planning. Een jong bedrijf met een innovatief product, dat wekte mijn interesse. vPlan biedt haar klanten software volgens het SaaS-principe, het online aanbieden van software in de vorm van een abonnement. Het was een logische vervolg stap na mijn stage in Barcelona, ook bij een SaaS bedrijf. Tijdens mijn eerste sollicitatie voor mijn bijbaan lieten ze al weten dat vPlan hard aan het groeien is en onderzoek richting het buitenland benodigd is. Dit paste perfect binnen mijn opleiding.”

Wat hoopte je te leren van bij je stage?

“Ik had natuurlijk al wat ervaring in de Internationale SaaS wereld door mijn stage in Barcelona. Echter deed ik hier verschillende werkzaamheden. Tijdens mijn stage bij vPlan hoopte ik voornamelijk meer te leren over business to business sales en hoe ik mijzelf hierin kan verbeteren. “

Niek met een tip voor studenten die nog een stage moeten vinden

Wat mocht je allemaal doen?

“Voordat ik begon met afstuderen werkte ik een aantal dagen in de week bij vPlan. Ik heb toen veel geleerd over de planningsoftware van vPlan en op het gebied van sales. De opgedane kennis kon ik gelijk gebruiken tijdens mijn afstuderen. Tijdens mijn stage heb ik mij voornamelijk gefocust op het internationaal vermarkten van vPlan. Naast mijn afstudeeronderzoek heb ik dan ook veel contact gehad met Engelse partners, bestaande klanten en buitenlandse bedrijven. Ook heb ik nieuwe Engelse klanten van vPlan mogen verwelkomen. Als vervolg op mijn onderzoek heb ik een contract aangeboden gekregen om mijn export plan (mijn onderzoek) te gaan implementeren en de internationale markt met vPlan te verrijken.”

Wat vond je het leukst aan deze stage?

“De gezellige en open sfeer binnen vPlan en de potjes FIFA in de pauze. Daarnaast de goede begeleiding en de kansen die ik krijg om me verder te ontwikkelen binnen sales. Het contact met klanten uit diverse branches, van marketingbureaus tot productiebedrijven. En de bijdrage die ik heb mogen leveren aan het internationaliseren van vPlan. Verder vind ik het gaaf dat we binnen vPlan allemaal samenwerken. Je krijgt daardoor ook veel mee van de andere afdelingen zoals marketing, consultancy, klantbeheer en development.”

Hoe kijk je terug op je stage?

“Op mijn stage kijk ik zeer positief terug, ik heb gewerkt in een super leuk team en ben blij dat ik dat nu ook mag blijven doen. Ik heb veel geleerd op het gebied van sales en ik vind het ook een hele gave uitdaging om dit verder op te pakken bij vPlan. Ook fijn was dat ik niet zo heel veel last heb gehad van de Corona maatregelen tijdens mijn afstuderen. Het (online) samenwerken liep heel soepel.”

Heb je tips voor studenten die nog een stage moeten vinden?

“Oriënteer eerst waar je interesses liggen en ga dan op zoek. Gebruik voornamelijk je netwerk om je heen. Wees niet te bang om te vragen, nee is ook een antwoord. En LinkedIn is zeer waardevol.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.