Wegnaarhetrecht.jpeg
Studentenleven

Security Management-studenten ontwikkelen website voor slachtoffers handelsplaatsfraude

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

We hebben allemaal wel eens iets gekocht via advertentiewebsites als Marktplaats en Vinted. Maar wat als je opgelicht wordt? Studenten van de opleiding Security Management ontwikkelden een website waar je stap voor stap kunt lezen wat je moet doen als je slachtoffer bent geworden van handelsplaatsfraude. “Er is zóveel onwetendheid.”

De studenten van de opleiding Security Management dienden voor een project voor het Saxion Safety&SecurityLAB een product te ontwikkelen voor slachtsoffers van online fraude. En dan met name voor handelsplaatsfraude, dus bijvoorbeeld oplichting via Marktplaats. “Wij hebben ervoor gekozen om een interactieve routekaart op te stellen,” vertelt Lisanne Poelstra. “Dat houdt in dat slachtoffers naar onze website kunnen gaan en daar stap voor stap bij de hand worden genomen. Zo krijgen ze een goed beeld wat ze kunnen doen om hun geld terug te krijgen.”

Gegevens verzamelen

Vooral in coronatijd is het aantal online oplichtingen fors toegenomen, maar veel mensen weten volgens Lisanne niet wat ze moeten en kunnen doen als ze opgelicht zijn. “Er is zóveel onwetendheid bij slachtoffers en daarom worden er bijvoorbeeld nauwelijks meldingen gedaan bij Marktplaats. Daar moet je mee beginnen. Vervolgens is het belangrijk om zoveel mogelijk gegevens verzameld van de dader, want zonder die gegevens kom je niet zo ver. De politie komt ook pas in actie als er drie aangiftes liggen tegen iemand. Daarom is het belangrijk te achterhalen wie het is, gegevens te verzamelen én aangifte te doen.”

Lisanne.jpeg
Security Management Lisanne Poelstra over de oplichting waarmee een groepsgenootje tijdens het project te maken kreeg

Emotionele schade

Los van het feit dat slachtoffers na de oplichting vaak een geldbedrag kwijt zijn, kan het ook emotionele schade aanrichten. “Daar hebben we ook mensen over geïnterviewd en als dat het geval is, kun je contact zoeken met slachtofferhulp of de fraudehelpdesk. Maar omdat er zoveel instanties zijn waar je terecht kunt, is het lastig om de juiste weg te vinden.”

Positieve reacties

Onlangs presenteerden de studenten hun idee aan verschillende instanties, zoals Slachtofferhulp Nederland, de Fraudehelpdesk, het Saxion-lectoraat Maatschappelijke Veiligheid en de politie. Die zijn stuk voor stuk blij met de website. “We hebben echt veel positieve reacties gehad en ze willen er allemaal mee aan de slag.” Toch zullen zij én de slachtoffers nog even geduld moeten hebben, want de website staat nog niet online.

Zonde van het geld

Op de vraag of Lisanne zelf al eens te maken heeft gehad met handelsplaatsfraude volgt een verrassend antwoord. “Ik niet”, vertelt ze. “Maar een groepsgenootje wel, zelfs tíjdens het project. Ze zei dat het account al lang actief was en er legitiem uitzag, maar ze was toch een beetje te goed van vertrouwen. Het ging gelukkig maar om 50 euro, al is dat natuurlijk nog steeds zonde van het geld.”

Vier tips van Lisanne

Omdat de website nog niet live staat, heeft Lisanne alvast enkele tips voor mensen die slachtoffer zijn geworden van handelsplaatsfraude:

1. Stuur eerst nog een tweede verzoek om het geld en check of je écht bent opgelicht, bijvoorbeeld door het rekeningnummer van de mogelijke fraudeur op te zoeken in het register van het landelijk Meldpunt Internet Oplichting
  2. Maak een melding van de fraude bij Marktplaats of het platform waar je bent opgelicht
  3. Doe aangifte bij de politie
  4. Zoek voor overige hulp contact met bijvoorbeeld de fraudehelpdesk, je bank, slachtofferhulp of de Landelijke Associatie Van Gerechtsdeurwaarders.
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.