Apeldoorn.jpg
Onderwijs

Tien jaar Security Management: van de knusse Kerklaan naar klassen vol gewilde studenten

Dit studiejaar is het tien jaar geleden dat de opleiding Security Management werd opgericht. Docent Ben den Tuinder vertelt hoe de studieroute, die het tegenwoordig is, de afgelopen jaren veranderde, wat er nog gaat gebeuren én over de podcast die hij maakt met student Jelle de Boer. “De afgelopen jaren werd duidelijk dat je niet alleen gebouwen en mensen moet beveiligen, maar ook de informatiebeveiliging op orde moet hebben."

Ben den Tuinder kwam 7,5 jaar geleden als docent terecht bij de opleiding Security Management. “Toen zaten we nog aan de Kerklaan, in het centrum van Apeldoorn, en dus nog niet aan de Spoorstraat”, vertelt hij. “Het was heel knus, maar we waren enigszins beperkt in de faciliteiten. In combinatie met de groei van het aantal studenten hebben we destijds besloten om naar het nieuwe pand te gaan.”

Destijds was de opleiding nog een zelfstandige opleiding, maar inmiddels is Security Management een studieroute. “Dat was een wens van het ministerie: ze wilden minder verschillende opleidingen binnen het economisch domein. De opleiding had veel raakvlakken met Integrale Veiligheidskunde en het propedeusejaar kende al veel overlap met die opleiding. Tegenwoordig vallen de studieroute Security Management en de opleiding Integrale Veiligheidskunde dan ook onder één CROHO-nummer."

Tijdens diplomauitreiking al een baan

Ben zag de opleiding de afgelopen jaren veranderen, vooral op het gebied van de vier aandachtsgebieden, die vaak afgekort worden tot PIPI. “Dat staat voor physical, information, people en ICT. De twee i's waren in het begin van de opleiding minder prominent aanwezig, maar zijn de afgelopen jaren veel belangrijker geworden. Dit omdat men er in het werkveld achter kwam dat je niet alleen gebouwen en mensen moet beveiligen, maar ook de informatiebeveiliging op orde moet hebben. Tegenwoordig hoor je daar elke dag wel iets over in het nieuws, bijvoorbeeld na de aanval met ransomware op Universiteit Maastricht.”

De komende jaren staan er mooie dingen op de planning. Zo is Security Management bezig met een herontwikkeling, aan de hand van het nieuwe Saxion Onderwijsmodel. “Alle modules leveren straks 5 punten op en ook de propedeuse wordt herontwikkeld. Daarnaast is er het Safety & SecurityLAB en speelt de opleiding ook een belangrijke rol in het nieuwe Centrum voor Veiligheid en Digitalisering."

De animo onder de studenten voor de komende jaren is lastig in te schatten. "De algemene trend is dat het aantal aanmeldingen in het hbo omlaaggaan, zeker in onze regio. Het zou logisch zijn dat ook wij daar iets van gaan ondervinden, dat kan bijna niet anders. Dit jaar zijn we in ieder geval met negen klassen gestart en dat is best veel. En we leiden ook zeker niet op voor werkloosheid, want onze studenten zijn heel gewild. De meesten hebben tijdens de diplomauitreiking al een baan.”

Podcast ‘Security & Jij’

In het kader van het tienjarig jubileum is de docent samen met student Jelle de Boer bezig met een podcast: ‘Security & Jij’. In elk van de vijf uitzendingen behandelen ze een thema binnen de wereld van de security. “Zo spreken we met Trijntje van Dijk, een van de oprichters van de opleiding, en met Frank Nijsink, de eerste alumnus. Die hebben we samen geïnterviewd en dat was een hartstikke leuk gesprek. Maar we spreken ook met grote namen als Pieter-Jaap Aalbersberg, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, over wat zijn taken zijn, hoe Nederland veilig blijft en hoe het zit met de recente dreigingen. En met Beatrice de Graaf, hoogleraar en terrorisme-expert. Dat waren heel inspirerende gesprekken. De eerste twee afleveringen zijn inmiddels verschenen en om de paar weken plaatsen we een nieuwe.”

Maar wat er verder georganiseerd gaat worden, daar kan Ben nog niet zoveel over zeggen. “Het is in deze tijd helaas lastig om iets groots en fysieks op te zetten”, sluit hij af. “Maar dat zijn we later zeker nog wel van plan.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.