Ellis Brouwer

Ellis Brouwer studeerde cum laude af met een 10

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Alumna Ellis studeerde dit jaar af aan de opleiding Integrale Veiligheidskunde. Dat deed ze niet zomaar, ze studeerde af met een 10. Ellis was afstudeer-stagiaire bij het Instituut Fysieke Veiligheid. Ze mocht haar eigen onderzoeksopzet ontwerpen. Vanaf 1 juli is ze begonnen met werken bij Veiligheidsregio Twente, hier liep ze in haar derde jaar stage. “Dat was van beide kanten een positieve ervaring. Toen ze iemand nodig hadden hebben ze mij gebeld.”

Hoe vond je het om af te studeren?

“Best leuk! Het was in deze tijd lastig om een stageplaats voor een afstudeeropdracht te vinden, maar door mijn netwerk is het toch gelukt. Tijdens mijn minor De Digitale Revolutie kwam ik via een docent in contact met onderzoekers van het Instituut Fysieke Veiligheid. Vervolgens heb ik hen gevraagd of ze interesse/plek hadden voor een afstudeerstagiair. Ik moest wel net als alle anderen gewoon de normale procedure doorlopen (inleveren brief, cv, sollicitatiegesprek). Dat ging allemaal goed, dus ik mocht in februari beginnen.

Het afstuderen zelf vond ik ook leuk, omdat ik van mijn opdrachtgever mijn eigen onderzoeksopzet zelf mocht ontwerpen. Ze hadden dus geen specifieke opdracht, waardoor ik kon/mocht onderzoeken wat ik zelf interessant vond. Voor mij was het een mooie afsluiting van de opleiding, omdat alles wat ik de afgelopen jaren heb geleerd samenkwam in dit onderzoek. Aan de ene kant de onderzoeksvaardigheden en theoretische kennis, maar ook zeker communicatieve en sociale vaardigheden. Er wordt wel veel van je verwacht, zeker qua zelfstandigheid. Je doet het in tegenstelling tot onderzoeken in voorgaande jaren nu echt zelf en je moet het zelf aangeven als je ergens niet uitkomt. “

Waar werk je?

“Vanaf 1 juli vervang ik de komende maanden de medewerker bevolkingszorg en crisiscommunicatie bij Veiligheidsregio Twente. Ik liep in het derde jaar van de opleiding stage bij Veiligheidsregio Twente (risicocommunicatie) en dat was van beide kanten een positieve ervaring. Toen ze iemand nodig hadden hebben ze mij gebeld.”

Waarom wil je daar weer werken?

“Een veiligheidsregio is op zichzelf een hele leuke organisatie om te werken. Het is echt een keten- en netwerkorganisatie, waardoor je met veel verschillende mensen met verschillende soorten kennis en vaardigheden samenwerkt. Veiligheidsregio Twente is natuurlijk extra leuk voor mij omdat ik uit Hengelo kom. Ik ben Tukker dus ;) Daardoor heb ik een goed beeld van de omgeving. Ook heerst er een hele open sfeer. Iedereen kan bij elkaar terecht met vragen, want iedereen heeft weer een andere set aan kennis en vaardigheden. Die onderlinge afstemming vind ik erg leuk. Deze functie zorgt er daarnaast voor dat ik veel kennis en vaardigheden opdoe met betrekking tot bevolkingszorg, crisiscommunicatie en crisisbeheersing in het algemeen. Een mooie basis voor de toekomst dus.”

Wat is je functie?

“Ik word komende maanden medewerker bevolkingszorg en crisiscommunicatie. Daarbij heb ik een ondersteunende rol voor bevolkingszorg, crisiscommunicatie en de vakgroep crisisbeheersing van Veiligheidsregio Twente. “

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“De gezelligheid op school. Die heb ik zeker gemist het afgelopen jaar. Vaak zaten we met de hele klas in de e-vleugel van het hoofdgebouw in groepjes te werken aan (integrale) opdrachten. Alles ging eigenlijk redelijk zoals gepland, maar een 10 voor mijn afstuderen is wel redelijk uniek.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Netwerken! Voor het vinden van stages en vacatures is een groot en relevant netwerk heel belangrijk. Zelf ben ik via mijn netwerk aan respondenten voor interviews, stageplaatsen en nu een baan gekomen. Daarnaast is een enthousiaste en proactieve houding ook belangrijk. Zo laat je zien dat je bereid bent om te werken en leren.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.