Eva Citgez
Studentenleven

Eva liep stage in de marketing: ‘Je leert het beste als je in het werkveld zit’

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Eva Çitgez studeert Bedrijfskunde en liep in haar derde jaar stage bij WEBO op de marketing- en communicatieafdeling. Na haar stage mocht ze er naast haar studie blijven werken. Inmiddels werkt ze er 2 jaar. “Ik werd er gezien als volwaardig medewerker en niet als een stagiaire”.

Hi Eva, welke opleiding volg je precies?

“Momenteel zit ik in mijn laatste jaar van de opleiding Bedrijfskunde. Het is een hele brede opleiding waarbij je in verschillende bedrijfstakken terecht kan komen. Ik kwam er snel achter dat mijn hart bij marketing ligt, vooral de creatieve kant vind ik heel leuk.”

Je werkt bij WEBO en hebt daar ook stage gelopen, hoe ben je daar terecht gekomen?

“Ik zat in mijn derde jaar en was op zoek naar een meewerkstage. Op dat moment liep mijn broer zijn afstudeerstage bij WEBO. Hij vertelde positieve verhalen over het bedrijf en de afdeling Marketing en Communicatie. Toen heb ik er gesolliciteerd en kwam ik er terecht voor mijn meewerkstage.”

Waarom wilde je daar graag stage lopen?

“Ik mocht op gesprek bij verschillende bedrijven, en tevens ook bij WEBO. Wat ik bij WEBO had, was dat ik binnenkwam en direct welkom werd geheten. Dat gevoel heeft mij naar WEBO getrokken. Dat is ook iets wat ik later terugzag. Ik werd gezien als volwaardig medewerker en niet als een stagiaire.”

Wat waren je verantwoordelijkheden?

“Alles wat met ontwerpen te maken had! In het begin was dat wel een uitdaging, want van de meeste ontwerpprogramma’s had ik nog nooit gehoord. Dat was heel eng voor mij omdat ik dacht dat ik geen fouten mocht maken binnen een bedrijf. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik een lerende student ben en dat fouten maken mocht. Als ik een fout maakte, zorgde ik ervoor dat ik er iets van leerde.”

Zie je stageperiode als een periode waarin je achter komt wat je leuk vindt en vooral ook wat je niet leuk vindt.

Eva Citgez
Bedrijfskunde-student Eva Çitgez over haar marketingstage bij WEBO

Wat hoop je er te leren?

“Ik wilde meer leren over het werk van een marketeer. Ook wilde ik minder kritisch op mezelf zijn en mezelf toelaten om fouten te maken, want van mijn fouten zou ik leren.”

Hoe kijk je terug op je stage?

“Naast dat ik zoveel heb geleerd ben ik ook heel blij dat ik zo’n fijne omgeving had. Ze stonden altijd open voor ieders ideeën en het maakte niet uit of je stagiaire of directeur was. Ze gaven mij alle vrijheid in mijn creativiteit en luisterden altijd naar mijn ideeën.”

Zijn er dingen die je graag anders had willen doen, als je terugkijkt naar je stageperiode?

“Tijdens mijn stage had ik moeite met het loslaten van mijn werkzaamheden. Ik was vaak in de avond nog bezig met werken en daardoor nam ik regelmatig mijn rust niet. Ik had geen scheiding tussen werk en privé, wat voor heel veel stress zorgde. Dat is nu wel iets waar ik beter in ben geworden: buiten mijn werkuren zet ik werk uit mijn hoofd.”

Heb je tips voor studenten die nog een stage moeten vinden?

“Als je op zoek bent naar een stage, ga dan niet te veel nadenken over wat je later wilt doen. Zie je stageperiode als een periode waarin je er achter komt wat je leuk vindt en vooral ook wat je niet leuk vindt. Je leert het meest als je in het werkveld zit, omdat je dan bezig bent om het in de praktijk toe te passen. Geniet van je stageperiode, sta jezelf toe om fouten te maken en om van je fouten te leren!”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.