Mirthe
Studentenleven

Mirthe vond via haar netwerk een stage bij het Kadaster

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Bedrijfskunde-student Mirthe ten Brinke kwam via een kennis terecht bij het Kadaster, waar ze zich tijdens haar stage mag richten op management. Ze raadt elke student aan goed rond te vragen naar mooie stages. “Dan kom je misschien wel ergens waar je normaal nooit terecht zou komen, omdat zij geen vacatures online hebben staan.”

Hoi Mirthe, waar loop je stage?

“Ik loop stage bij Kadaster in Apeldoorn. Op internet kon ik niet echt een leuke Bedrijfskunde-stage vinden. Toen heb ik iemand in mijn omgeving gevraagd of hij iets voor me wist. Hij kende wel iemand bij Kadaster en zo ben ik hier terecht gekomen.”

Wat is het Kadaster?

“Tijdens de opleiding Bedrijfskunde heb je ook het vak recht, zo wist ik wat het Kadaster was. Het Kadaster is het bedrijf waar je naartoe gaat als je data wil. Bijvoorbeeld voor hypotheekaktes of als je gegevens wil opvragen over woningen of adressen. Of als je bijvoorbeeld wil weten hoeveel mensen er in Enschede wonen. Ze maken ook de topografische kaart van Nederland. Via het vak recht had ik ook een beeld van Kadaster dat het er erg formeel zou zijn, maar toen kwam ik daar en was het een supergezellig en informeel bedrijf.”

Waarom wilde je daar graag stagelopen?

“Vanuit de opleiding had ik interesse in management. Je hebt daar verschillende vakken over, maar ik wilde dat ook graag in de praktijk brengen. Dat heb ik ook aangegeven toen ik begon aan deze stage en nu mag ik ook meelopen met vergaderingen en gesprekken. Tijdens het eerste gesprek klikte het erg goed. Ze vroegen ook wat ik zocht in een stage en er was niet echt een opdracht, maar die hebben we samen bedacht voor mijn stage. Daarnaast voer ik een onderzoek uit met betrekking tot procesverbetering bij het Kadaster.”

Wat hoopte je te leren tijdens je stage?

“Ik wilde leren hoe management in de praktijk gaat en of dat iets is wat bij me past. Ik ben erachter gekomen dat dat zo is. Ook heb ik een assessment gemaakt om mijn talenten en motivatie te onderzoeken en daar kwam uit dat ik eigenschappen heb die bij management passen. Tijdens mijn stage heb ik ook heel veel over mezelf geleerd. Dat was van tevoren niet per se mijn doel, maar ik heb echt geleerd hoe ik een betere professional word en waar mijn talenten liggen.”

Wat vond je het leukst aan deze stage?

“Ik vind het sowieso heel leuk om stage te mogen lopen. Het geeft een beter beeld van de praktijk en die ervaring vind ik waardevol. Ook vind ik het heel leuk dat ik de mogelijkheid krijg om me te focussen op mijn interesses, zoals management. Dat was ook de voornaamste reden dat ik hier stage wilde lopen.”

Heb je tips voor studenten die nog een stage moeten vinden?

“Ik vond het zelf lastig om online een stage te vinden. Ik denk daarom dat het heel handig is als je bijvoorbeeld LinkedIn gebruikt of als je rondvraagt in je eigen omgeving. Dan kom je misschien wel ergens waar je normaal nooit terecht zou komen, omdat zij geen vacatures online hebben staan. Je kan heel goed gebruik maken van je netwerk en de contacten die je hebt. Tijdens je stage zou ik nog als tip geven om er een leuke tijd van te maken en zoveel mogelijk proberen te leren. Neem een open houding aan en probeer alles wat iedereen tegen je zegt mee te nemen.”

Meer weten over de opleiding Bedrijfskunde?

Lees verder!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.