Fenna studeerde af in haar eigen onderneming: 'ondernemer worden was al heel lang mijn droom'
Business

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Fenna Wildering studeerde onlangs af aan de opleiding Fashion and Textile Technologies en heeft haar afstudeerstage binnen haar eigen bedrijf gedaan. Samen met haar klasgenoot heeft Fenna in haar laatste jaar een bedrijf opgezet: Neena. Neena heeft het doel om de vrouw sterk en zelfverzekerd te laten voelen dankzij pakken die comfortabel zitten.

Hoi Fenna, wat bied je precies aan met je bedrijf Neena?

“Neena is een kledingmerk met de missie om vrouwen sterk en zelfverzekerd te laten voelen in kleurrijke en uitgesproken pakken. De ontwerpen worden geproduceerd met zorg voor het milieu ter ondersteuning van de slow fashion-industrie.”

Hoe is het idee ontstaan voor deze onderneming?

“Ik had altijd de droom om een modebedrijf te beginnen. Samen met Lieke, waar ik destijds mee in de klas zat, waren we in Jakarta voor onze minor. Op een gegeven moment hadden we een klik en merkten we dat we beiden de passie en droom hadden om een eigen onderneming te beginnen. Ook Lieke heeft namelijk het doel om de vrouw zelfverzekerd te laten voelen. Op een gegeven moment dachten we: ‘waarom beginnen we er nu niet mee?’ Vanaf hier is ons idee voor Neena ontstaan. We hadden het doel om de vrouw sterk en zelfverzekerd te laten voelen met pakken die ook comfortabel voelen.”

Hoe heb je je onderneming vormgegeven?

“Dankzij Saxion Centrum voor Ondernemerschap. Via dit programma konden we afstuderen bij onze eigen onderneming. Binnen dit traject hebben we heel veel geleerd, vooral over het duurzame aspect. Als je een kledingbedrijf opzet kan je niet wegkomen van polyester of de zeer slechte arbeidsomstandigheden. We streven ernaar om dat niet te doen.”

Als je enthousiast bent en je hebt een droom, geloof ik dat er meer kans van slagen is

Wat maakt Neena anders dan alle andere kledingmerken?

“Bij onze pakkenlijn maken we gebruik van tencel. Tencel is een duurzame stof die is gemaakt van houtsnippers. De kwaliteit is hoog en blijft heel lang mooi. De stof zweet niet, ademt goed en is zacht. Het voelt aan als een joggingpak. Daarbij laten wij de vrouw vrij bij het kiezen van de fit. Je kan een pak opstellen met een strakke broek of een rechte broek, bijvoorbeeld.”

Waar liep je tegenaan tijdens het opzetten van je onderneming?

“We zijn allebei heel enthousiast en onze valkuil is dat we te veel in de creatieve kant liggen. Lieke is erg goed in dingen ontwerpen en ik ben goed in de marketing en communicatie. We zijn allebei niet van de cijfers of de boekhouding. Na een aantal probleempjes die we zijn tegengekomen op dit gebied hebben we ervan geleerd en besloten we om deze onderdelen van ondernemen uit te besteden.”

Wat zijn de toekomstplannen voor Neena?

“We beginnen binnenkort met de lancering van onze eerste lijn. We zullen ons eerst focussen op online en later willen we pop-up stores in Nederland en Europa. Daarvoor willen we eerst meer items produceren. Het doel is een hele garderobe neer te zetten met verschillende items. Een pak met een broek of rok en alle daarbijhorende items die niet weg te denken zijn bij een outfit.”

Heb je tips voor studenten die ook willen ondernemen?

“Gewoon beginnen! Als je enthousiast bent en je wilt het graag dan geloof ik dat er meer kans van slagen is. Een onderneming hebben was al heel lang mijn droom en het was niet nodig om mijn droom te laten wachten. Daarnaast is het hebben van de juiste contacten erg belangrijk. We hebben tijdens het opzetten van ons bedrijf heel veel mensen gevraagd naar tips en over hun ervaringen over het ondernemen. Netwerken is vanuit heel veel aspecten superbelangrijk.”

Lees hier meer informatie over de opleiding Fashion and Textile Technologies of bekijk de mogelijkheden van Saxion Centrum voor Ondernemerschap.

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.