Zeynep.jpg
Ondernemerschap

Hoe een klein meisje bij de kledingmaker de basis legde voor Zeynep haar onderneming

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Zeynep Reis worstelde van kleins af aan al met het vinden van de perfecte pasvorm voor haar lichaamstype. “Het niet kunnen vinden van een optimaal passend kledingstuk kan leiden tot een negatief lichaamsbeeld”, vertelt Zeynep. Met haar bedrijf DIVERSIZED biedt ze verstelbare kleding voor vrouwen aan om een einde te maken aan dit negatieve lichaamsbeeld.

Hoi Zeynep, wil je jezelf voorstellen?

“Zeker. Ik ben 24 jaar en ik ben vorig jaar afgestudeerd aan de opleiding Fashion and Textile Technologies. Ik kom uit Enschede en woon momenteel in Utrecht. Na het afstuderen ben ik gaan werken, maar uiteindelijk heb ik het bedrijfsidee waarmee ik ben afgestudeerd omgezet in een onderneming.”

Afstuderen met een bedrijfsidee, vertel!

“Ik heb ervoor gekozen om in plaats van een afstudeerstage, een vrije opdracht te doen. Voor de vrije opdracht heb ik eerst de one-sizemode voor vrouwen bedacht. Dat zou een collectie zonder maten worden: iedereen kon erin passen. Maar uiteindelijk was dat niet te doen. Ik heb het idee uiteindelijk omgezet naar kleding voor vrouwen met verschillende lichaamstypes. Dat is uitgevoerd in verstelbare kleding met verschillende fournituren. Het was moeilijk om het technisch waar te maken, maar uiteindelijk was ik er heel tevreden mee en werd het ook heel goed beoordeeld.”

Wat ben je na je afstuderen gaan doen?

“Na het afstuderen ging alles heel snel. Ik was een tijdje werkzaam als product developer. Uiteindelijk ben ik daar weggegaan. Ik zat lange tijd in een periode waarin ik niet wist wat ik wilde doen. Ik dacht vaak aan mijn afstudeerproject met de verstelbare kleding. Ergens wist ik dat ik er iets mee moest gaan doen, maar ik was bang omdat het een te grote stap zou zijn. Ik ben iemand die graag zekerheid wil. ”

Ik zag een klein meisje bij een kledingmaker. Ik voelde haar verdriet en toen wist ik het: ik moest dit idee doorzetten voor meisjes en vrouwen die deze ellende ervaren.

Toch heb je de stap gewaagd!

“Ja! Op een dag kwam ik terecht bij een kennis van mijn familie, die samenwerkt met een atelier in Istanbul. Het was altijd een droom om een eigen onderneming te starten, maar ik durfde niet te beginnen. Ik vertelde hem over mijn afstudeerproject en hij motiveerde mij om te beginnen met het idee.”

En dat was voldoende om je angsten opzij te zetten?

“Ja en nee. Eigenlijk was er nog één specifiek moment waardoor ik de knoop heb doorgehakt. Vorig jaar zag ik bij een kledingmaker een klein meisje. Zij was bezig met het inkorten van een broek. En die broek was blijkbaar een broek voor vrouwen. Ik zag mezelf in dat kleine meisje. Ik voelde haar verdriet en ellende. Dat iss een groot gedeelte van mijn verleden geweest. Ik liep met tranen in mijn ogen de kledingmaker uit. En toen ik de keuze moest maken of ik door zou gaan met het bedrijfsidee voor DIVERSIZED wist ik het: ik ga het doen voor dát kleine meisje. Ik moest dit idee doorzetten voor meisjes en vrouwen die deze struggles en ellende ervaren. Ik wil iemand kunnen helpen.”

Ik focus mij nu op vrouwenkleding, maar mijn droom is ook om verstelbare kinderkleding voor meisjes te maken en body positivity uit te lichten. Kinderen zijn heel gevoelig en ik wil ze heel graag helpen om een beter beeld van hun lichaam te krijgen.

Vertel ons meer over DIVERSIZED!

DIVERSIZED is een Istanbul gevestigd merk voor vrouwen. Het is ontstaan ​​uit de vraag naar goed passende kleding die door elk lichaamstype gedragen kan worden. Elke collectie is op een verschillende manier verstelbaar. DIVERSIZED is niet trendgebonden. Ik wil vooral dat het kledingstuk lang meegaat en tijdloos is.”

In welke fase zit het bedrijf momenteel?

“Ik heb de afgelopen maanden mijn ontwerpen afgerond en opgestuurd naar Istanbul. Inmiddels zijn de prototypes binnen en ben ik bezig om deze te beoordelen en waar nodig aan te passen. Ze worden ook getest op vrouwen met verschillende lichaamstypes. Ondertussen ben ik aan het werk bij een sieradenwinkel in Utrecht. Ik wil graag een baan in een designerfunctie. Mijn uiteindelijke goal is om naast mijn designerbaan, mijn bedrijf verder te ontwikkelen.”

Wat wil je bereiken met DIVERSIZED?

“Ik had altijd een droom om mensen te helpen. Ik ben heel veel afgevallen en als klein meisje had ik heel veel ellende met kleding. Ik haatte winkelen en het passen van kleren. Ik focus mij nu op vrouwenkleding, maar mijn droom is ook om verstelbare kinderkleding voor meisjes te maken en body positivity uit te lichten. Kinderen zijn heel gevoelig. Ik wil ze heel graag helpen om een beter beeld van hun lichaam te krijgen en hun ellende in de paskamers zoveel mogelijk te verminderen.”

Geweldig idee! Heb je tips voor studenten die ook een bedrijfsidee willen omzetten in een onderneming?

“Ik zou zeggen: vooral beginnen! Heel veel rondvragen en je ideeën delen met vrienden en familie die je vertrouwt en het beste voor je willen. Blijf groot dromen en manifesteer je ideeën. Verwacht niet dat je vanaf het begin succesvol gaat zijn, maar weet dat ook jouw tijd gaat komen. Uiteindelijk gaat het goedkomen. Blijf het proberen, succes is geen rechte lijn.”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.