FabLab.jpg
Onderzoek

Kunstwerk van 3D-printafval voor tienjarig bestaan FabLab: ‘Prachtig werk met veel symboliek’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het Saxion FabLab bestaat dit jaar tien jaar en dat betekent niet alleen dat er de nodige lustrumactiviteiten georganiseerd worden. Kunstenaar Elian Rabahia ontwierp namelijk ook nog eens een waar kunstwerk van restafval dat het FabLab overhield aan het 3D-printen.

Het Saxion FabLab Enschede, dat de afgelopen jaren uitgroeide tot de ultieme werkplaats om te innoveren, bestaat dit jaar tien jaar en dus worden er dit jaar allerlei online activiteiten georganiseerd om dat te vieren. Zo werden er onder meer enkele Techtalk Thursday’s georganiseerd en was er een FabLab-conferentie.

Maar naast deze events is het FabLab nu ook een kunstwerk rijker. Kunstenaar Elian Rabahia is gevraagd een creatie te maken van materiaal uit de afvalstromen van het 3D-printen en deze werd begin deze zomer opgeleverd. “Het is een prachtig werk met veel symboliek”, vertelt Birgit Albersen van het Saxion FabLab. “Echt geweldig. De tien knoppen aan de zijkant staan voor het tienjarig bestaan. Het is kunst die in alle vormen te zien is: de vrouw met de denkkracht, die zich uit in haar wilde haren, met allerlei ideeën en schakels. Het laat zien dat kunst allerlei mooie vormen kan aannemen. We gaan dit voor de ramen zetten, zodat iedereen het kan zien.”

Kunstenaar Elian Rabahia is het FabLab dankbaar voor de kans. “Waarin kunst en innovatie elkaar ontmoeten”, aldus Elian. “3D-printers zorgen gewoon voor veel afval en ik heb dat kunnen omzetten in een mooi kunstwerk.”

10 activiteiten voor 10 jaar FabLab

In het kader van het lustrumjaar organiseert FabLab dit jaar elke maand een activiteit.

Birgit: “Het liefst hadden we fysieke sessies georganiseerd, maar vooralsnog wordt het allemaal online. We blikken terug op mooie projecten en samenwerkingen en delen kennis op het gebied van technologie, ondernemerschap, creativiteit en kunstzinnigheid.”

Het programma:

• Maart Het experiment ‘3D goes VR’ in samenwerking met het Extended Reality Lab
  • 8 April De eerste TechTalk Thursday met het thema oud vs. nieuw
  • 26-30 Mei Deelname aan Dutch Innovation Days
  • 10 Juni Techtalk Thursday
  • Juli Artist in residence Elian Rahabia maakt kunstwerk uit afvalstromen 3D-prints FabLab
  • 26 Augustus FabLab-conferentie
  • 9 September TechTalk Thursday
  • Oktober Diverse workshops en maaksessies
  • November TechTalk Thursday
  • December Terugblik 10 jaar FabLab
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.