Dave Blank
Onderzoek

Adviseur Dave Blank verkozen tot APS Fellow: ‘Mooie erkenning voor wetenschappelijke carrière’

Prof.dr.ing. Dave Blank is verkozen tot Fellow door de American Physical Society (APS), een prestigieus wetenschappelijk genootschap in de Verenigde Staten dat zich bezighoudt met natuurkundig onderzoek. De adviseur onderzoek van Saxion dankt de uitverkiezing aan zijn onderzoeken naar oxidische materialen. "Het is echt een beloning voor een lifetime achievement."

Het Fellowship Program is door de wetenschappers van APS in het leven geroepen om erkenning uit te spreken voor collega’s die een significante en unieke bijdrage geleverd hebben aan de natuurkunde. Blank werd genomineerd door The Forum on Applied Physics (FIAP), vanwege zijn ‘pionierende en experimentele bijdragen aan de wetenschap, synthese en technologie van overgangsmetaaloxiden, inclusief nieuwe devices gebaseerd op deze functionele materialen’.

“Een fellowship betekent dat je óf een doorbraak gerealiseerd hebt binnen de natuurkunde óf dat je wordt aangemerkt als expert binnen je vakgebied”, legt Blank uit, die ook alumnus is van Saxion. “In mijn geval geldt dat ze me aanmerken als expert en het echt een beloning is voor een lifetime achievement.”

Mooie erkenning

Blank doet met zijn onderzoeksgroep vooral onderzoek naar oxidische materialen. “Hierin bestuderen we nieuwe eigenschappen en nieuwe materialen, die gebruikt worden voor elektronicatoepassingen als computers, maar ook voor de opslag van energie. En wat bijzonder is: deze materialen zijn te maken met dunnefilmtechnologie, waardoor ze goed te integreren zijn met chiptechnologie.”

De officiële uitreiking vindt plaats tijdens de March Meeting van de APS, van 28 februari tot en met 4 maart 2022 in de Amerikaanse stad Denver. “Ik ben er heel blij mee”, vertelt Blank. “Het is een mooie erkenning voor mijn wetenschappelijke carrière.”

Adviseur onderzoek

Sinds 1 juni 2018 is Blank, naast emeritus hoogleraar en wetenschappelijk ambassadeur van Universiteit Twente, adviseur op het gebied van onderzoek voor het College van Bestuur van Saxion. In deze rol werkt hij aan de doorontwikkeling van het toegepast onderzoek binnen de Saxion Reseach and Graduate School, door nieuw onderzoek te initiëren en te begeleiden. “Het hbo en in het bijzonder Saxion ligt mij als alumnus na aan het hart”, sprak hij destijds bij zijn benoeming.