Saxion_75161.jpeg
Onderwijs

De OnderwijsInnovatie Hub: al experimenterend naar toekomstbestendig onderwijs

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Een nieuwe, allerminst klassieke afdeling binnen Onderwijs en Student Support moet ervoor zorgen dat Saxion ook in de toekomst hoogwaardige professionals opleidt. Met een organisatiebrede, programmatische aanpak van onderwijsinnovatie gaat dat volgens manager Marike Lammers in de toekomst zorgen voor een compleet nieuw businessmodel. “Anderen inspireren en zelf geïnspireerd raken, dat is de rode draad van de OnderwijsInnovatie Hub.”

Omdat de wereld verandert en er dus continu iets anders gevraagd wordt van de professionals die worden opgeleid, is onderwijsinnovatie van cruciaal belang voor Saxion. En waar tot voor kort innovatie door de gehele organisatie plaatsvond en nauwelijks werd uitgewisseld, is met de hervorming van Onderwijs en Student Support (OSS) én de nieuwe strategiebepaling besloten om een nieuwe loot aan de stam te laten groeien: de OnderwijsInnovatie Hub. Tot vreugde van Marike Lammers, programmadirecteur van het Saxion Top Talent Programma en manager van de nieuwe Hub.

“Hier was ik een groot voorstander van. Innovatie is nodig in alle bedrijven van onderwijs en binnen Saxion vond dat ook zeker plaats, maar het was niet georganiseerd. Met de OnderwijsInnovatie Hub kan het nog steeds overal ontstaan – vandaar dat we het ook een Hub noemen en het niet één plek is – maar komt het wel wat meer bij elkaar. Dát kun je met een Hub creëren.”

Netwerkorganisatie

Waar een Hub klinkt als een nieuwe, klassieke afdeling binnen Saxion, is dat het allerminst. De Hub heeft namelijk geen vast personeel. “Daar heb ik voor gekozen omdat ik wil werken met mensen die op dát moment bezig zijn met innovaties. Als zij daarmee bezig zijn, kan dat dus heel goed in samenwerking met de Hub, maar kunnen ze kiezen of ze het idee zelf verder willen brengen of dat ze wat anders gaan doen. Dat geeft ruimte andere mensen te helpen en daarmee is het team zo groot of zo klein als het op dat moment is. Afhankelijk van de innovaties die plaatsvinden, is het eigenlijk een soort netwerkorganisatie. Het afgelopen jaar heb ik met een fantastisch kernteam mogen werken, bestaande uit Nitie Mardjan, Aldo van Duivenboden, Ellen Oostenenk, Kris Holkenborg en Raymond ter Woord. Maar de samenstelling kan morgen weer anders zijn. Dat maakt het fris, elke keer weer.”

Écht iets op z’n kop zetten

Het hogere doel van de Hub: een innovatieve en ondernemende voorhoede worden, disruptieve onderwijsinnovatie op gang brengen en continu toekomstbestendig zijn. “En dat doen we planmatig, maar ook door écht iets op z’n kop te zetten. Innoveren gaat niet altijd via de klassieke projectmethode, daar zijn we met vallen en opstaan wel achter gekomen. Daarmee weten we nu wel om te gaan. We zijn heel snel in ons denken en dat past heel erg bij ons. En ook al wordt het moeilijk en roept men dat het niet kan, dan proberen we het toch, linksom of rechtsom. Aan die kant zitten we wel een beetje. Zo willen we met een Saxion-brede, programmatische aanpak van onderwijsinnovatie toekomstbestendig onderwijs ontwikkelen.”

Inspireren én geïnspireerd raken

En dat betekent niet dat Marike en haar wisselende collega’s de hele dag aan het innoveren zijn. “Maar wel dat we wel heel erg de rol hebben om wat binnen Saxion gebeurt én wat daarbuiten gebeurt, aan elkaar te verbinden. Zorgen dat innovatie overal plaatsvindt. En dat ze ons weten te vinden. Vanuit OSS willen we innovatie breder verspreiden, mensen beter ondersteunen, anderen inspireren én zelf geïnspireerd raken. Dat is de rode draad van de OnderwijsInnovatie Hub.”

Wat wij doen, past heel goed bij de kernwaarden van Saxion: ondernemend zijn en durven. Het gaat niet altijd goed, maar we weten waar de grenzen van de mogelijkheden zitten. Het gaat nooit precies zoals we het hadden verwacht en daarom is het ook een experiment.

Marike Lammers
Marike Lammers, manager van de OnderwijsInnovatie Hub

Uiteindelijk gaat de Hub ook de samenwerking aan met Top Talent, de proeftuin voor onderwijs, zodat ook studenten en docenten kunnen samenwerken. “En dat doen we interdisciplinair, want dat is heel waardevol. Wat we met de studenten graag willen, moeten we ook zelf doen. Ideeën moeten dus zeker niet alleen maar uit één bepaalde dienst komen.”

Continu in beweging

Onderwijsinnovatie speelde ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het nieuwe Saxion Onderwijsmodel (SOM). “Onze blik reikt in principe een paar stappen verder dan SOM. Hoe denken we over de toekomst? Welke technologieën komen op ons af? Welk soort student komt er op ons af? En wat doet de maatschappij? Dat vraagt straks een ander businessmodel dan Saxion nu biedt, want geloof me: het gaat echt heel hard. Daar zijn we ons nu op aan het oriënteren en alles wat we doen, valt daarmee samen. Maar uiteindelijk weet niemand hoe de toekomst eruitziet.”

En dat brengt ook onzekerheid met zich mee. “Wat wij doen, past heel goed bij de kernwaarden van Saxion: ondernemend zijn en durven. Het gaat niet altijd goed, maar we weten waar de grenzen van de mogelijkheden zitten. Het gaat nooit precies zoals we het hadden verwacht en daarom is het ook een experiment. Als het mislukt, accepteren we dat, leren we ervan en gaan we door. We zijn wendbaar en het moet aanstekelijk werken richting alle netwerkcollega’s.”

“Maar we gaan niet visieloos iets doen omdat het ons leuk lijkt”, gaat Marike verder. “Het moet het doel dienen. We willen continu het gesprek aan blijven gaan. We kunnen niet zeggen dat iets de toekomst is, want die is nooit af. Het is continu in beweging. De verscheidenheid aan experimenten draagt daarmee bij aan het vertalen van ontwikkelingen in onderwijs en de veranderingen waarvoor we met Saxion staan.”

Eerste wapenfeit: online community learning

In maart vorig jaar, toen net het coronavirus was uitgebroken, ontstond in principe al het eerste wapenfeit van de Hub. “Bij Top Talent hebben we veel aandacht gehad voor community learning, waar we ook een Comenius Leadership beurs voor hebben gekregen. Maar toen kwam corona: pats, boem, alles online. Hoe doe je dat dan? Drie maanden lang hebben we ons het schompes gewerkt en zijn we meteen een experiment gestart: hoe kun je online, zonder dat studenten en docenten elkaar ooit gezien hebben, een hechte, persoonlijke community creëren. We hebben een training uitgezet, mensen geworven en twee parallelle groepen gemaakt. Met die inzichten hebben we adviezen gegeven aan alle collega’s die alle eerstejaars zouden krijgen, door middel van één groot online coachingspakket met webinars en kennisclips. Zo hebben we geprobeerd die ervaring en inzichten over te brengen.”

Maar ook op het gebied van microcredentials, edubadges en open badges heeft de Hub zijn nut voor Saxion bewezen. “In het begin heeft Saxion namelijk die boot wel een beetje gemist. Toen hebben we als Hub gezegd: je voelt aan je water dat het een bepaalde kant op gaat. Hoe weten we niet, maar we moeten hier als Saxion over nadenken en aan meedoen. Dat hebben we gedaan, waardoor we hieromtrent een innovatieproject hebben opgestart.”

Oproep: zoek de verbinding

Marike beseft dat, ondanks dat de Hub misschien op een andere manier georganiseerd is, ze niet het enige clubje zijn dat zich binnen Saxion bezighoudt met innovatie. Daarom doet ze een oproep. “Ben je bezig met innoveren, laat het vooral weten. En als je ideeën hebt en je hebt geen tijd of capaciteit, vertel ons dat ook. Dan kijken we of we daarop in kunnen springen. Als je dat wil natuurlijk, want je idee klein houden mag ook”, aldus Marike. “Maar stiekem hoop ik dat we de verbinding kunnen zoeken.”

Première documentaire ‘Community leren in hoger onderwijs’

Op donderdag 14 oktober van 15.00 tot 17.00 uur vindt in Concordia in Enschede de première van de documentaire 'Community leren in hoger onderwijs – iedereen leert’ plaats. Dit in het kader van de afronding van het Comenius Leadership Fellow-project van Marike Lammers en haar team. Wil je bij de première aanwezig zijn? Meld je aan!

Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke en een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Opening Hogeschooljaar 2022- 2023 - Anka Mulder in gesprek met Jan van Halst en Jan Joost Bosman van Auping (Tessa Wiegerinck) Corporate

Opening hogeschooljaar 2022: ‘Zonder het hbo lossen we het klimaatprobleem niet op’

09 september 2022
Tim Dalhoeven en Cecille Plomp Onderwijs

Wat podcasts kunnen betekenen voor het Saxion-onderwijs en -onderzoek: 'De kracht van audio is enorm'

21 juni 2022
Janco Bonnink Kim Venema en Henny Oude Maatman bij de ondertekening in Brussel Corporate

Toetreding Saxion tot netwerk Europese top-universiteiten moet regio grote kansen bieden