Podcast afbeelding.jpg

Een podcast maken, hoe doe je dat?

Leestijd Minuten

AGZ is bezig met het ontwikkelen van onderwijs voor de vernieuwde bacheloropleidingen. In week 1.6 (4 t/m 8 oktober) waren alle AGZ docenten vrij gepland om met het ontwikkelen van het nieuwe onderwijs bezig te zijn. De ontwikkelweek stond geheel in het teken van deze ontwikkeltaken. De hele week konden docenten uit diverse workshops kiezen. AGZ docenten konden zich onder anderen inschrijven voor een workhop podcasts maken, met als doel om uiteindelijk zelfgemaakte podcasts in zetten in het onderwijs.

Podcast 5.jpg

Het inzetten van kennisclips en webinars is voor de meesten waarschijnlijk al bekend, maar de toepassing van podcasts is redelijk nieuw. Een twaalftal docenten van de academie AGZ gingen op dinsdag 5 oktober in groepjes voor het eerst ervaren hoe het is om zelf een podcast te maken. Het nadenken over het format van de podcast en het schrijven van een eerste script was onderdeel daarvan. Al snel werden de meesten enthousiast en zagen goede inzetmogelijkheden in hun lessen. Van het maken van een rollenspel, het interactiever maken van hoorcolleges, interviews met experts tot studenten zelf hun reflectie laten inspreken.

Het voordeel van een podcast is het on demand luisteren, waar en wanneer je wilt. En het is soms net iets laagdrempeliger dan video. Bijvoorbeeld in de toepassing binnen AGZ zou je een patiënt-arts gesprek kunnen opnemen en dit als casus gebruiken in je lessen. Naast dat je als docent een podcast kunt opnemen om informatie over te brengen kun je er ook voor kiezen om er een opdracht voor studenten aan te koppelen. Stuur ze bijvoorbeeld op pad om een expert te interviewen of gebruik het binnen de Thuisgroepen (vergelijkbaar met Studieloopbaanbegeleiding) om (persoonlijke) ervaringen mee te delen.

De meeste docenten die aan de workshop meededen hebben wel eens een podcast geluisterd en  tijdens de workshop werd iedereen steeds enthousiaster om dit ook in te zetten in het onderwijs. Zo had iemand het idee om moeilijke begrippen uit te leggen in een korte podcast, zodat de studenten dit als voorbereiding van de les konden beluisteren. In de les kunnen er dan gericht vragen worden gesteld door de studenten over de begrippen.

Podcast 4.jpeg.jpg

Jo Diks (docent Fysiotherapie) : "Ik vond de workshop super leuk, ik kwam er ontzettend enthousiast uit met veel nieuwe ideeën" Jo heeft het idee om de podcast in te zetten als reflectie opdracht. Studenten hebben de mogelijkheid om met elkaar een gesprek te voeren en verdiepende vragen te stellen. Daarnaast kun je ook meer emotie kwijt in een podcast. "Je kunt er ook voor kiezen om de studenten de keuze geven, geschreven reflectie of gesproken"

Het leent zich ook heel goed voor de Thuisgroepen (vergelijkbaar met Studieloopbaanbegeleiding). Met name op het gebied van persoonlijke ontwikkeling ziet Jo mogelijkheden. "Communicator is een competentierol binnen de opleiding, door een podcast in te zetten kun je deze vaardigheden beter ontwikkelen omdat je jezelf kunt terugluisteren".

Je kunt het zo professioneel maken zoals jij wilt. Met de Dictafoon functie op Iphone en Spraakrecorder op Android kun je al heel gemakkelijk zelf iets inspreken. Op https://video.saxion.nl/podcast staat meer informatie over hoe je zelf een podcast kunt maken en kunt inzetten in het onderwijs. Wil je het professioneler aanpakken dan kun je de video-unit inschakelen voor hulp. Meer weten? Mail naar video@saxion.nl

Deze ontwikkeling wordt (mede) gefinancierd vanuit de Kwaliteitsafspraken.

Podcast verzameling 1.jpg.png