Klaas Adolfs.jpg

Stagiair Klaas doet onderzoek naar automatisch gestuurde voertuigen bij Wila

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Klaas Adolfs zit in het vierde jaar van zijn studie Technische Bedrijfskunde en loopt stage bij Wila, dat gereedschappen voor kantbanken produceert. Het bedrijf wil automatisch gestuurde voertuigen door haar productiehal laten rijden om de interne logistiek automatisch te laten verlopen en Klaas onderzoekt de haalbaarheid hiervan. “Het is allemaal net even anders dan in de theorie, dat maakt het soms moeilijk.”

Hoi Klaas, waar loop je stage?

“Mijn stage mag ik bij Wila in Lochem doen. Wila is een bedrijf dat gereedschappen produceert voor kantbanken. Met deze gereedschappen kan plaatmateriaal gebogen worden in precies de gewenste hoeken. Tijdens mijn zoektocht naar een stageplek heb ik met veel mensen in mijn omgeving gepraat over mijn zoektocht naar een stageplek. Hierdoor gingen velen van hen in hun omgeving kijken of ze niet ergens een stageplek konden vinden. Ik kreeg super veel stageplekken aangeboden en zo zat ik in een echte luxepositie. Via het waterpoloteam waar ik in speel, kreeg ik van een teamgenoot, een werknemer van Wila, te horen dat Wila wel een stageplek voor mij had. Na in totaal wel tien andere bedrijven gezien en gesproken te hebben heb ik de keuze gemaakt om bij Wila stage te gaan lopen.”

Waarom heb je uiteindelijk voor Wila gekozen?

“Wila is een groot, vooruitstrevend bedrijf. Ze zijn continu bezig met het verbeteren van de bestaande processen. Hiervoor heeft Wila zelfs een afdeling Proces Research & Development, waar ik momenteel ook bij hoor. De vele geautomatiseerde processtappen en dat alle processtappen in de eigen productiehal plaats vinden maakte de keuze voor Wila. Doordat alles op de eigen nieuwe productielocatie in Lochem plaats vindt was ik ervan overtuigd dat ik zelf alle data kan verzamelen die nodig is voor mijn onderzoek.”

Is Wila ook bezig met duurzaamheid?

“Wila is bezig met duurzame inzetbaarheid van de gereedschappen. Het product gaat langer mee omdat ze het verharden en ze ontwerpen het product zo dat er meerdere bewerkingen mee uitgevoerd kunnen worden. Duurzaamheid is niet alleen beter voor het milieu op den duur is het financieel vaak ook voordeliger voor een bedrijf.”

Je doet een onderzoekstage. Wat onderzoek je?

“Ik onderzoek de interne logistiek binnen Wila. Momenteel worden de producten tussen de bewerkingsmachines getransporteerd op pallets met gebruik van heftrucks, palletstapelaars en karren. Dit kost de werknemers tijd omdat ze stukken moeten lopen en soms moeten zoeken naar een pallet. Hierdoor zijn de werknemers niet alleen bezig met bewerkingen die waarde toevoegen aan het product maar ook met simpel transport. Uiteindelijk ziet Wila graag AGV’s (automatisch gestuurde voertuigen) door haar productiehal rijden om de interne logistiek automatisch te laten verlopen. Ik onderzoek de haalbaarheid hiervan en hoe dit er dan eventueel in de praktijk uit zou komen te zien.”

Klaas met een tip voor studenten

Hoe bevalt je stage tot nu toe?

“De stage bevalt heel goed. Ik heb een leuke, pittige opdracht waar Wila ook echt belang bij heeft. Verder zit ik op een leuke afdeling waar aan de ene kant hard gewerkt wordt maar aan de andere kant ook ruimte is voor niet werk-gerelateerde gesprekken. Zo doen we ook iedere vrijdag na het werk een biertje en hadden we laatst een etentje met de afdeling R&D.”

Wat hoop je te leren van je stage?

“Tijdens deze stage hoop ik veel ervaring op te doen met betrekking tot het onderzoeken van bedrijfsprocessen. Het is allemaal net even anders dan in de theorie, dat maakt het soms moeilijk. Met deze stage hoop ik hier handigheid in te krijgen waardoor het later dit jaar met afstuderen en in het werkveld na de studie een stukje makkelijker gaat.”

Wat mag je allemaal doen bij Wila?

“Tijdens de stage bij Wila ben ik erg vrij in wat ik mag doen. Ik kan naar iedereen toestappen om daar informatie van te krijgen. Zo kan ik ook in de productie meelopen om het proces duidelijk in kaart te kunnen brengen en de werknemers, die met het onderzoek te maken hebben, te leren kennen. Ook mocht ik mee naar de metaaldagen in Den Bosch om hier informatie op te doen over alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn voor automatisering in de metaalbranche. Verder zit ik ook bij gesprekken met leveranciers van de AGV’s. Hierbij word ik niet gezien als een stagiaire die er even bij komt zitten maar krijg ik echt de ruimte om onderdeel van het gesprek te zijn.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Het leukste van de stage vind ik dat ik het bewerkingsproces fysiek kan volgen. Ik zie welke bewerkingen er worden uitgevoerd om tot het eindresultaat te komen. Dit geeft toch meer duidelijkheid voor je onderzoek. Ook het feit dat ik en het onderzoek serieus genomen worden geeft een soort van extra motivatie om deze stage tot een succes te lijden.”

Wat zijn jouw tips voor het vinden van een leuke stage?

“Mijn tip om een leuke stageplek te vinden is het blijven praten met mensen in je omgeving. Maak kenbaar dat je op zoek bent naar een stageplek en mensen gaan voor je mee zoeken. Ook mijn Facebook- en LinkedIn-post werden massaal gedeeld, waardoor ik heel veel keuze had tussen veel toffe bedrijven. Ga vooral ook gewoon op gesprek bij bedrijven. Over het algemeen maken ze graag tijd voor studenten en voor jezelf is het erg leerzaam. Je hebt vaak al snel door als je bij een bedrijf bent of dit iets voor je is of niet.”

Nieuwsgierig naar de opleiding Technische Bedrijfskunde?

Lees hier meer!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.