Vrouw in gele trui draagt masker in het openbaar ter bestrijding van het coronavirus

19-12-2021 Corona-update: Derde lockdown: wat betekent dit voor Saxion?

Leestijd Minuten

Op zaterdag 18 december 2021 heeft het kabinet besloten dat Nederland een derde lockdown periode ingaat, tot in ieder geval 14 januari 2022. Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur: “Dit is voor ons allemaal een tegenvaller zo vlak voor de feestdagen. We hadden niet verwacht 2021 zo af te sluiten en het is pittig. Voor onze studenten die opnieuw vanuit huis online onderwijs moeten volgen en voor de collega’s die straks weer een dubbelrol in huis moeten gaan vervullen, een taak hebben als mantelzorger en ook voor hen die hierdoor nog langer vanuit huis moeten werken.”

Wat verandert er?
Voor het hoger onderwijs betekent deze lockdown dat het onderwijs vanaf maandag 20 december online (op afstand) plaatsvindt met uitzondering van toetsen en praktijkonderwijs. Dat geldt in ieder geval tot en met 9 januari 2021.

De lessen die al online gepland staan, gaan gewoon online door. De lessen die in een van de gebouwen gepland staan worden vanaf maandag online aangeboden. Studenten en docenten worden door hun academie geïnformeerd over praktijkonderwijs dat maandag op locatie zal plaatsvinden.

Dinsdagochtend 21 december verwachten we het lesrooster geactualiseerd te hebben voor de week voor en na de kerstvakantie, zodat duidelijk is welke lessen in welke vorm doorgaan. We hebben ervoor gekozen om het onderwijs ook de week na de kerstvakantie op deze manier vorm te geven, zodat er niet opnieuw allerlei wijzigingen zijn in het rooster.

Toetsen, praktijkonderwijs, stages en onderzoeksactiviteiten

• Toetsen die gepland zijn op locatie gaan door en worden in een veilige setting afgenomen met inachtneming van de coronamaatregelen. Mocht een student niet in de gelegenheid zijn om deel te nemen aan een toets, dan behoudt hij/zij de toetskans. Er zijn wel beperkte toetsgelegenheden per studiejaar, dus ons advies is om de toetskans te benutten als het kan.
  • Praktijkonderwijs zijn lessen die niet online kunnen plaatsvinden omdat hiervoor bijvoorbeeld specifieke materialen en/of lokalen nodig zijn die alleen aanwezig zijn op locatie. Als een (praktijk)les doorgaat op locatie, is dat zichtbaar in het rooster doordat er een ruimte bij vermeld staat. Uiteraard vinden de (praktijk)lessen ook plaats in een veilige setting.
  • Voor stages geldt dat studenten de regels volgen die gelden voor de sector/branche waarin zij stage lopen. Als die activiteiten doorgaan, kan de stage ook doorgaan.
  • Onderzoeksactiviteiten kunnen, net als nu, alleen op locatie plaatsvinden als deze strikt locatiegebonden zijn.

Voor studenten en medewerkers met een lastige (thuis)situatie, blijft er ruimte beschikbaar. Voor medewerkers is dat de eigen werkplek, voor studenten de bibliotheken op onze locaties in Enschede en Deventer. Let wel: tijdens de kerstvakantie van maandag 27 december t/m zondag 9 januari zijn de Saxion-gebouwen gesloten.

Blijf jezelf testen voor je naar Saxion komt
We vragen je om jezelf door middel van een zelftest te blijven testen op het coronavirus voor je naar Saxion komt. Het kabinet adviseert om dit 2x per week te doen. Via zelftestonderwijs.nl kun je gratis zelftests bestellen.

Anka Mulder: “We realiseren ons dat de coronacrisis veel van onze medewerkers en studenten vraagt. Ondanks alles wensen we iedereen toch een fijne kerstvakantie.”