Lucht.jpeg

Afschakelen tijdens de vakantie? Zo doe je dat!

Deeltijdstudent Bo over timemanagement
Bo Lamers Leestijd Minuten

Afschakelen in je vakantie is best wel lastig wanneer je een drukke baan of tentamen hebt. Je hebt een bepaalde periode nodig om mentaal en lichamelijk weer de oude te worden. Voor het bereiken van ultieme ontspanning is het daarom belangrijk om écht af te schakelen. Daarom geven wij je in dit artikel vijf tips om na je kerstvakantie weer uitgerust te kunnen beginnen met je studie en/of werk.

Tip 1. Doe ontspannende activiteiten

Gebruik de kerstvakantie voor ontspannende activiteiten. Lees bijvoorbeeld eens een boek. Maar dan geen vakliteratuur, want je brein ziet dit namelijk als “werken”, waardoor je niet afschakelt. Wil je toch lezen in je vakantie? Lees dan eens een roman.

Ga daarnaast eens wandelen in de natuur of fietsen. Dit zijn ideale activiteiten om te ontspannen. Vooral tijdens de wintermaanden is het belangrijk om naar buiten te gaan om een seizoensdepressie te voorkomen.

Tip 2. Ritme aanhouden

Het is aanlokkelijk om tijdens je vakantie ’s avonds laat naar bed te gaan of ’s ochtends lekker lang uit te slapen. Wanneer je vakantie hebt is het echter verstandiger om je bioritme aan te blijven houden. Door het verstoren van je bioritme, kan je juist vermoeider uit de vakantie komen dan toen je er in ging.

Tip 3. Zaken vóór je vakantie afhandelen

Je kan niet goed loskomen en ontspannen wanneer je zaken rondom je studie en/of werk vóór de vakantie niet afhandelt. Maak daarom een overdrachtslijst voor je collega’s. Door een lijst te maken en op te schrijven wat er allemaal moet gebeuren, kunnen collega’s je taken beter overnemen en blijf je er zelf niet alsmaar aan denken tijdens je vakantie. Zorg ervoor dat je met je studie niet achterloopt. Hierdoor voorkom je dat je de vakantie moet gebruiken om achterstallig leerwerk in te halen. Timemanagement kan hierbij preventief helpen. Lees hier hoe je dit doet.

Tip 4. Durf niets te doen

Van nature willen we ons vaak nuttig voelen. Hierdoor kunnen we zenuwachtig worden wanneer we besluiten om op vakantie niets te ondernemen. Het is beter om niet aan deze gevoelens en gedachtes toe te geven en te accepteren dat niets doen soms nodig is om te herstellen.

Tip 5. Zelfreflectie

In je vakantie is er tijd om stil te staan bij dromen en doelen. Zelfreflectie kan je inzichten geven in wat je doet en waarom je dit doet. Door terug te blikken op gebeurtenissen kan je jezelf ontwikkelingen en verbeteren. We blijven soms wegen in slaan die niet goed voor ons zijn of komen in situaties die stress opleveren of ons ongelukkig maken. Door gebrek aan tijd in ons dagelijks leven is er vaak geen ruimte om onszelf een spiegel voor te houden. Daarom is de vakantieperiode bij uitstek een geschikt moment om hiermee bezig te gaan.

Met deze tips hopen we dat je na de kerstvakantie weer uitgerust kan beginnen met je studie en/of werk.

Deeltijdstudent Bo over timemanagement

Bo Lamers

Bo Lamers studeert Commerciële Economie bij Saxion Parttime School en werkt bij Saxion als Student Content Creator. Nieuwe dingen creëren krijgt ze energie van. In het weekend wandelt ze graag in de natuur met haar vrienden en hondje Buffel.