Adam
Business

Alumnus Adam keerde terug naar zijn thuisland om jongeren te inspireren

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Adam Usupov studeerde in 2019 af aan de opleiding Fashion & Textile Technologies. Na zijn studie werden hem goede banen aangeboden in Nederland en andere westerse landen. Toch besloot hij terug te gaan naar zijn thuisland, Kirgistan. Om daar via zijn streetwearkledingmerk jongeren weer trots te maken op hun afkomst. “Het is onze missie om de cultuur in ons land te bewaren.”

Hi Adam, je komt uit Kirgistan, waarom ging je bij Saxion studeren?

“Ik wilde graag naar een Europees land om te studeren, ik ging naar een Amerikaanse middelbare school dus ik sprak goed Engels. Veel Nederlanders spreken Engels dus dat kwam goed uit. Als kind wilde ik graag voor Nike werken, ik speelde veel voetbal en ik was erg geïnteresseerd in graphic design, dat wilde ik graag combineren. Ik heb me ook tijdens mijn studie steeds gericht op streetwear in plaats van reguliere fashion."

Wat doe je nu voor werk?

“Ik heb samen met een vriend een streetwear brand, Ilgericartel. Het is een streetwear merk, maar vooral gefocust op de nationale elementen van centraal Azië. Het is er echt om jongeren trots te maken op hun cultuur. We delen samen deze passie, de geschiedenis van de mensen in centraal Azië. We hebben elkaar pas minder dan een jaar ontmoet, maar we passen goed bij elkaar en het klikte meteen. We willen aandacht besteden aan lokale kunst, onze cultuur naar streetwear omzetten, om zo jongeren aan te spreken. Onze eerste collectie was snel uitverkocht en we hebben een collab met Coca Cola gedaan. Ook hebben we hebben een samenwerking gehad met The museum of fine art. Een van de kleinkinderen van de inmiddels overleden kunstenaar was heel blij met onze collectie die we van haar opa’s kunst hadden gemaakt. Het is onze missie om de cultuur in onze landen te bewaren.”

Waarom ben je teruggegaan naar Kirgistan terwijl er in Nederland ook werk voor je was?

“Ik ben groot fan van mijn eigen land en ik wilde graag iets doen waar mijn land iets aan heeft. Ook al kan ik in het westen een goede baan krijgen. Ik wil graag mijn land helpen en daarom kan ik het beste hier in Kirgistan zijn. Veel mensen gaan hier weg, ik wil zorgen dat ze terugkomen en blijven. Ik wilde bij Saxion zo veel mogelijk leren om het in mijn eigen land te kunnen gebruiken.”

Adam over zijn thuisland Kirgistan

Hoe beviel je studie bij Saxion?

“Het beviel me erg goed, de opleiding was erg praktisch. Ik vind dat een fijne manier van leren. Ook had ik heb ik mijn minor in Polen gedaan en een hele gave stage in Maleisië. Dat was allebei supertof. Bij het streetwear merk waar ik stageliep mocht ik me erg focussen op het ontwerpen van prints, zo kon ik fashion en graphic design weer goed combineren. Het was erg gaaf, we hebben een keer een modeshow georganiseerd in een rijdende trein. Tijdens mijn stageperiode heb ik samengewerkt met allerlei merken waaronder KFC en Toyota, nu werkt het bedrijf ook samen met mijn eigen bedrijf. Ze gaan onze collecties verkopen!”

Ook was je erg betrokken bij het FabLab, wat deed je daar allemaal?

“Saxion FabLab is een hightech openbare werkplaats waar iedereen de mogelijkheid heeft om zijn of haar idee zelf te realiseren. Dit kan met moderne digitale productiemiddelen. Ik kwam daar in het eerste jaar als vrijwilliger en vond het erg leuk. Ik ben daar vanaf het eerste jaar nooit meer weggegaan, ik heb daar uiteindelijk 6 jaar gewerkt. Ik maakte uitlegvideo’s over de apparaten, voor de gebruikers.”

Wat zijn jouw tips voor andere internationale studenten?

“Sta open voor zoveel mogelijk ideeën, begin met het leren van de taal. Probeer ook vrienden te worden met mensen uit allerlei landen. Je leert het meest door open te staan voor alles. Om een leuke baan te vinden is het erg belangrijk om jezelf te begrijpen en om te weten waarom je sommige dingen doet. Ook leer je zo over welke dingen je gepassioneerd bent. Dat zijn de dingen waar je mee bezig moeten zijn om te ontdekken wat je wil. Zo kwam ik ook bij het FabLab. Je moet ontdekken wat je wil doen.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.