Nils is sinds zijn vijftiende ondernemer: 'Ervaring is mijn grootste inkomen'

Nils is sinds zijn vijftiende ondernemer: 'Ervaring is mijn grootste inkomen'

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Nils Zeeuwen is student Ondernemerschap & Retail Management. Hij onderneemt sinds zijn vijftiende en heeft een grote passie voor de (E-)retail. Hij is een out of the box denker, verbinder en komt altijd met slimme oplossingen die het leven net wat makkelijker maken.

Hoi Nils, je bent een bezige bij met twee ondernemingen. Wat bied je aan met deze bedrijven?

“Nercuriuz is mijn hoofdnaam waar mijn twee bedrijven onder vallen. Ik heb het bedrijf Sokhero, dit is een e-commercebedrijf en ik ben bezig met het ontwikkelen van de 5 O’s.”

Wil je mij eerst vertellen over Sokhero?

“Sokhero is een paar jaar geleden ontstaan tijdens mijn mbo-opleiding, toen nog onder een andere naam. Op het mbo zag ik het probleem dat mijn sokken met verschillende prints altijd verdwenen of door elkaar raakte. Dit in de wasmachine of wasmand. Hierdoor had ik altijd eenzame sokken, die niet bij elkaar pasten. Eigenlijk ben ik dat probleem gaan tackelen naar een oplossing: Sokhero bespaart ergernis en tijd doordat de sokken gemakkelijk in een houder of waslijn gestopt kan worden en op die manier in de wasmachine gestopt kunnen worden.”

Ik herken dit probleem zelf ook! Een geweldig initiatief. Je hebt dit tijdens je mbo-opleiding opgezet dus?

“Het is een onbekend product, maar de frustratie en irritatie over dit probleem herkennen veel mensen. Ja, tijdens mijn mbo-periode zijn de houders ingekocht en is een team met studenten opgezet. Het was een bedrijfsidee met een laagdrempelig bedrag en laag risico om mee te beginnen. Eigenlijk hielp Sokhero mij om kennis te maken met het ondernemerschap en e-commerce. Toen ik het spelletje eenmaal begreep, kon ik dit ook doorvoeren naar een ander product met een hoger risico. Ik wil mezelf uitbreiden en kansen vinden in de e-commercewereld. Het gaat voor mij niet om het passief inkomen, het gaat om de ervaring.”

Toffe manier om kennis te maken ondernemen. En wat houden de 5 O’s in?

Mijn andere bedrijf is de 5 O’s. Daar ben ik de afgelopen drie jaar mee bezig geweest. Mijn doel is om praktijk toe te passen op de theorie en theorie (vanuit het hbo) op de praktijk.

Het bedrijf is er om het centrumgebied te verbeteren. We zijn nu met het bedrijf bezig om Deventer te verbeteren. Ik mis namelijk de beleving en het gemak in een centrumgebied, denk aan geschiedenis, cultuur, horeca en retail. Voor al deze onderdelen wil ik een goede verbinding neerzetten.”

Hoe wil je deze onderdelen met elkaar verbinden?

“Vaak zie je al deze onderdelen als losse elementen in een stad. Maar ik beschouw de stad als een bedrijf. Als ik dat doe, zie ik een platform voor me dat deze onderdelen met elkaar verbindt. Een platform dat het contact in de stad persoonlijker maakt tussen de lokale ondernemer en de bezoekers. Ik wil de binnenstad verbeteren, digitaliseren en beleving en gemak toedienen.”

En waar staan de 5 O’s voor?

“In het retaillandschap wordt meestal gesproken over de drie gouden O’s. Dit is de ondernemer, overheid en onderwijs als samenwerkingsverband. Ik miste de overige 2 O’s. Dat zijn de omwonenden en de omgeving.”

Hoe breng je deze 5 O’s met elkaar in verbinding?

“Eigenlijk door een app die je persoonlijk kan vormgeven. Je bent bijvoorbeeld in de stad en je wilt door de stad flaneren, een leuke trui kopen en misschien nog ergens lunchen. Via een app krijg je dan een looproute door jouw stad.”

Wat is je doel met het ondernemerschap?

“Ik wil mezelf uitbreiden en kansen vinden in de e-commercewereld. Het gaat voor mij niet om het passief inkomen, het gaat om de ervaring. Mijn doel is om zoveel mogelijk nieuwe dingen te leren, want ervaring is mijn grootste inkomen.”

Heb je tips voor studenten die ook willen ondernemen?

“Ondernemen is niet moeilijk, maar je moet het gewoon doen. Zorg dat je elke dag wat doet. Je hoeft jezelf niet elke dag 100% in te zetten. Elke dag 1% is uiteindelijk ook 100%.”

Meer weten over de opleiding Ondernemerschap & Retail Management

Klik dan hier!
Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.