Engineer Karina geniet bij RoboTeam Twente: ‘We werken samen naar een doel toe’

Engineer Karina geniet bij RoboTeam Twente: ‘We werken samen naar een doel toe’

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

RoboTeam Twente hoopt in juli hoge ogen te gooien tijdens het wereldkampioenschap robotvoetbal in Thailand, de RoboCup. Saxion-student Karina Skurule (24) is als engineer verantwoordelijk voor de elektronica in de robot. Enthousiast vertelt ze over haar rol in het RoboTeam.

Het RoboTeam Twente bestaat uit studenten van Saxion en de Universiteit Twente. Het team heeft zich als doel gesteld om robotica en artificial intelligence onder de aandacht te brengen en de wereld te laten zien wat met deze disciplines bereikt kan worden. Een van de belangrijkste manieren om die aandacht te trekken, is door deel te nemen aan de RoboCup. Het wereldkampioenschap robotvoetbal waarin twee teams van elf kleine robots het tegen elkaar opnemen.

Middelbare school

Of Karina ooit gedacht had dat ze als engineer aan een voetballende robot zou werken? Nee, het is niet iets wat de 24-jarige Letse als klein meisje voor mogelijk had gehouden. Hoe anders is dat nu. Werken voor het RoboTeam Twente voelt voor haar als een hobby waar ze iedere week meerdere uren aan besteed. “Toen ik jong was had ik nog weinig interesse voor elektronica. Dat kwam pas op de middelbare school. Ik volgde vakken als natuur- en wiskunde en had daar veel plezier in. Ik wilde me verder verdiepen en koos de richting elektronica. Al heel snel vond ik dat leuk. Nog steeds geniet ik ervan om te zien hoe elektronica op verschillende manieren kan worden toegepast.”

Advertentie

De liefde voor elektronica groeide snel. Vreemd was het dan ook niet dat Karina voor de opleiding Electrical and Electronic Engineering aan Saxion koos, een opleiding die ze in januari afrondde. In Enschede kwam ze ook in aanraking met RoboTeam Twente. “Vorig jaar, vlak voor de zomervakantie, zag ik een advertentie dat het team mensen zocht. Ik meldde me aan om kennis te maken. Tijdens de kennismaking kreeg ik de voetballende robot te zien.” Ze was direct verkocht. “Ik vond het ontzettend inspirerend om de robot te zien spelen en om hem zelf te bedienen. Binnen een paar minuten wist ik dat ik onderdeel wilde van zijn het team. Wat ook meespeelde was dat de leden van het RoboTeam erg enthousiast waren. Ze vertelden van alles over de robot. Ik genoot tijdens de kennismaking van die hele atmosfeer en besloot me aan te melden bij het team.”

Sinds september maakt Karina officieel onderdeel uit van het RoboTeam Twente. Ze geniet volop van de werkzaamheden voor het team, waarin ze samen met drie andere studenten verantwoordelijk is voor de elektronica. “Samen met de anderen moet ik ervoor zorgen dat de elektronica in de robot weer een stapje beter is dan vorig jaar. De robot moet betrouwbaar zijn. We proberen daarom te voorkomen dat er fouten in de hardware sluipen. Daarnaast staan we klaar als de robot gerepareerd moet worden, maar ook als andere teamleden technische vragen hebben.”

Samen naar een doel toe werken

Het RoboTeam houdt Karina enkele uren per week bezig. “Ik ben parttimelid van het team. Ik ben er minimaal acht uur per week mee bezig. Maar vaak meer, als mijn agenda dat toelaat. Ik doe het graag. Het voelt niet als een project waar je mee bezig bent, maar het is een hobby. Maar dan wel zo’n type hobby waar je het liefst al je vrije tijd aan zou willen besteden. Ik geniet van de sfeer in het team. Van het werk dat we samen doen. Samen werken we naar een specifiek doel toe: de RoboCup, die dit jaar in Bangkok wordt gehouden. Maar ook geven we workshops of staan we op andere evenementen. Het belangrijkste doel is echter de RoboCup. Onderweg daar naartoe hebben we veel plezier, maar we leren ook ontzettend veel van elkaar.”

Een van de punten waarop Karina zich bij het RoboTeam Twente heeft ontwikkeld, is de onderlinge communicatie tussen haar en haar teamgenoten. “We werken met mensen die afkomstig zijn uit verschillende disciplines, maar steken veel van elkaar op. Niet alleen over elektronica, maar ook op andere vlakken. Daarnaast werkt het RoboTeam Twente samen met een aantal partners. Ook zij zijn altijd bereid hun kennis met ons te delen. Verder geniet ik van het sociale aspect. Het team bestaat uit zowel Nederlandse als internationale studenten. Doordat we samen optrekken leren we veel van elkaars culturen.”

Ook lid worden?

Karina omschrijft RoboTeam Twente als een inspirerende omgeving. Spijt van haar aanmelding heeft ze dan ook nooit gehad. De Letse kan het andere studenten van harte aanbevelen om zich ook aan te melden bij het team. “RoboTeam Twente is altijd op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in robotica en artificial intelligence. Iedereen is welkom bij ons. Er staat veel informatie op onze website over wie we zijn. Wie daarna nog vragen heeft, of interesse heeft om zich aan te sluiten, maar nog niet weet in welke rol: voor hun staat de deur open om langs te komen of een mailtje te sturen."

Foto: Jochem Boxem Photography

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.