GreenTeamTwente_IshmeeDeVos.jpg
Studentenleven

Mechatronica-studente Ishmée werkt met Green Team Twente aan raceauto op waterstof

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Werken aan een zelfgemaakte raceauto, het klinkt ontzettend gaaf om te doen. Voor Mechatronica-studente Ishmée de Vos (21) is het dagelijkse kost. Met het Green Team Twente bouwt ze aan een waterstofracewagen, die deze zomer over het asfalt moet scheuren tijdens de Formula Student.

Een kleine spoiler: verwacht van de auto van het Green Team Twente geen snelheden á la Max Verstappen. De bolide van het studententeam moet straks een maximumsnelheid van zo’n 120 kilometer per uur aantikken. Of ze daarmee kans maken op de overwinning in de Formula Student? Waarschijnlijk niet. Maar dat is ook niet erg. Voor de studenten van het Green Team Twente is het pas de eerste keer dat ze meedoen aan deze race.

“De afgelopen tien jaar heeft het Green Team Twente met waterstofauto’s meegedaan aan de Shell Eco Marathon”, legt Ishmée uit. “Het doel daar was een zo efficiënt mogelijke auto maken, die voor een bepaalde tijd dertig kilometer per uur moest rijden. Het Green Team Twente was daarop uitgekeken. We waren klaar voor iets nieuws. Dat is de Formula Student geworden. Een race tussen auto’s die door studenten zijn gemaakt.”

Het Green Team Twente neemt het op tegen elektrische auto’s en wagens met een verbrandingsmotor. “Er was ook altijd een Formula Zero-klasse, speciaal voor waterstofauto’s. Maar daar was geen animo meer voor”, weet Ishmée. “Door onze deelname aan deze race hopen we die categorie nieuw leven in te blazen.”

Huisgenoot

Ishmée maakt sinds dit jaar deel uit van het Green Team Twente. Via een huisgenoot kwam ze met het team in aanraking. “Ik wilde even een jaartje geen studie. Wat anders doen. Ik studeerde Mechatronica. Een vrij technische opleiding, dus zocht wel iets in die richting. Ik ben gaan kijken wat er mogelijk was bij de verschillende studententeams. Mijn huisgenoot wees me op het Green Team Twente. Het sprak me meteen aan. Dus heb ik gesolliciteerd.”

Ze werd aangenomen en sindsdien staat het leven van Ishmée zo’n veertig uur per week in het teken van de waterstofauto. “Iedere dag van negen tot vijf. Dat was in het begin even schakelen, want dat was ik vanuit de studie niet gewend. Er wordt binnen het team serieus gewerkt, maar de sfeer is erg prettig. Als je vragen hebt, kun je bij iedereen terecht. Dat is ook tekenend voor het team: we willen het echt met zijn allen doen. Daarnaast is er geregeld ruimte voor gezelligheid, hebben we bijvoorbeeld teambuildingsessies. En er is een vrijdagmiddagborrel. Het blijft immers een studententeam.”

Powertrain Engineer

Het Green Team Twente is opgedeeld in verschillende disciplines zoals ‘Management’, ‘Simulation and Strategy’ en ‘Mechanics’. Ishmée maakt zelf onderdeel uit van het team ‘Powertrain’, waarin ze werkt als Engineer. “Wij houden ons bezig met alles dat met de aandrijving van de waterstofauto te maken heeft”, zegt ze. “Het Powertrainteam is opgedeeld in een aantal segmenten. Een aantal studenten houdt zich bezig met de fuel cell waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Een ander zoekt de motoren uit. Het segment waar ik deel van uitmaak houdt zich bezig met de energiebuffer: de plek waar we energie op kunnen slaan.”

Samen werken ze dagelijks aan de auto. Proberen hem zo te optimaliseren, dat ze zo goed mogelijk voor de dag komen tijdens de Formula Student. In juli neemt het Green Team Twente deel aan de race in Nederland, een maand later staat Duitsland op het programma. De race is voor de studenten het hoogtepunt waar naartoe wordt geleefd. Maar ondertussen gaan de teamleden ook op bezoek bij bedrijven, staan ze op beurzen of wordt er voorlichting gegeven op middelbare- en basisscholen.

Ishmée geniet ervan. Tegelijkertijd omschrijft ze haar tijd bij het Green Team Twente als leerzaam. “Ik heb hier nu al meer geleerd dan ik had verwacht. Natuurlijk over waterstof. Daar wist ik nog niet veel vanaf, maar in deze omgeving pik je snel dingen op. Bijvoorbeeld hoe waterstof wordt gemaakt, of hoe het gebruikt wordt. Maar ook hoe een waterstofauto werkt,hoe het energiegedeelte van zo’n auto in elkaar zit en hoe al die componenten dan weer samenkomen. Dat vind ik heel interessant. Voor mij is het Green Team Twente een waardevolle toevoeging aan mijn studietijd.”

Aanmelden?

Ook interesse om je op fulltime- of parttimebasis aan te sluiten bij het Green Team Twente? Via de site is het mogelijk om je aan te melden. “Studenten die overtuigt zijn kunnen hun cv en motivatiebrief inleveren en dan op gesprek komen”, zegt Ishmée. “Mochten er studenten zijn die wel geïnteresseerd zijn, maar het nog niet helemaal zeker weten: we hebben ook dagen waarop jullie langs mogen komen voor een rondleiding en uitleg.”

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.