Myrthe.jpg
Onderwijs

Myrthe loopt stage in het ondernemingsrecht en dat is allesbehalve saai: 'Er is altijd wat te doen'

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Derdejaars HBO-Rechten-student Myrthe wilde ontdekken of ze later in de advocatuur wil werken of dat het notariaat beter bij haar past. Daarom koos ze een stage waarbij ze zich kan oriënteren: bij Damsté advocaten – notarissen. “Rechten lijkt voor veel mensen saai. Als een rechtsgebied je eenmaal aanspreekt of je er zelf mee te maken krijgt, is het juist heel leuk.”

Waar loop je stage?

“Ik loop van februari tot en met juni stage bij Damsté advocaten - notarissen in Enschede. Zij zijn zowel een advocaten- als notariskantoor met vestigingen in Almelo, Amsterdam en Enschede. Inmiddels is Damsté één van de grootste kantoren in Oost-Nederland. Op het notariaat worden ondernemingen en non-profitorganisaties geadviseerd en begeleid op alle rechtsgebieden. Ik loop mee op de afdeling ondernemingsrecht. Zaken als de oprichting van een besloten vennootschap, wijziging van statuten en overdracht of verpanding van aandelen gaan allemaal via de notaris.”

Hoe ben je bij Damsté terecht gekomen?

“Van een paar mensen uit mijn omgeving hoorde ik goede verhalen over Damsté. Hierdoor raakte ik snel geïnteresseerd. Voor de zomervakantie heb ik contact gezocht en kort daarna volgde een kennismakingsgesprek. Ik had hier gelijk een goed gevoel bij en dat was gelukkig wederzijds. Dus dat was dus al heel snel geregeld, haha.”

Waarom wilde je daar graag stagelopen?

“Tijdens de eerste twee jaar van mijn opleiding vond ik de advocatuur erg interessant. Echter wilde ik er graag achter komen of iets anders, zoals het notariaat, ook leuk zou kunnen zijn. Je kan uiteindelijk zoveel kanten op met HBO-Rechten. Het voordeel van stagelopen bij een groot kantoor is dat er veel mogelijkheden zijn. Met deze stageplek kan ik erachter komen of ik ondernemingsrecht in de praktijk leuk vind, misschien het notariaat beter bij me past óf dat ik later toch echt iets in de advocatuur wil doen.”

Hoe ziet een stagedag er voor jou uit?

“Elke dag ziet er anders uit, maar er worden met name veel bv’s opgericht. Ik leer niet alleen over het proces van de oprichtingen, maar ook over de statutenwijziging en inbrengprocedures. Zulke zaken liggen meestal een stuk gecompliceerder dan een simpele oprichting. Het is erg interessant en leerzaam om verschillende procedures te volgen van begin tot eind.”

Vind je de advocaten- en notarissenwereld niet saai?

“Haha, dat is juist het vooroordeel dat mensen hebben. Rechten lijkt voor veel mensen saai. Als een rechtsgebied je eenmaal aanspreekt of je er zelf mee te maken krijgt, is het juist heel leuk. Ik vind de toepassing op de praktijk vooral interessant. Ik weet nog niet zeker wat ik later precies wil gaan doen. Het notariaat spreekt me meer aan dan ik in eerste instantie had verwacht. Ik ga me zeker nog verder oriënteren op andere rechtsgebieden en de advocatuur.”

Wat hoop je te leren bij je stage?

“Ik hoop dat ik de kennis die ik heb opgedaan bij de vakken bij Saxion kan uitbreiden in de praktijk, zodat ik meer weet van de hele ondernemingsrechtpraktijk. Met name de notariële kant, maar ook een klein beetje de advocatuur. Ik wil er graag achter komen wat het beste bij mij past en waar ik later veel plezier en energie uit kan halen. Ik leer veel verschillende dingen, waardoor het steeds leuker wordt.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Het leukste vind ik dat ik de ruimte krijg om te leren op mijn eigen tempo. Er is altijd wel wat te doen, waardoor het nooit saai is. De dagen vliegen voorbij. Ook vind ik het fijn om feedback te krijgen van collega’s, zodat ik mijn kennis en vaardigheden kan uitbreiden. Het bijdragen aan een groeiend bedrijf vind ik superleuk.”

Wat zijn jouw tips voor het vinden van een leuke stage?

“Denk goed na over wat je na de studie wil gaan doen. Zorg dat je de stage gebruikt om te oriënteren en te leren wat het beste bij jou past. Probeer ook niet te lang te wachten met het zoeken van een stageplek, want de leuke stageplekken zijn meestal snel bezet!”

Wil jij ook HBO-Rechten studeren?

Lees hier verder!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.