Saxions Epy Drost kleurt geel voor de situatie in Oekraine
Corporate

Saxion volgt lijn van de Nederlandse kennisinstellingen om samenwerkingsverbanden met Rusland en Belarus te bevriezen

Leestijd Minuten

Het kabinet heeft een dringende oproep gedaan aan de Nederlandse kennisinstellingen om de institutionele samenwerking met onderwijsinstellingen in Rusland en Belarus op gebied van onderwijs en onderzoek per direct te bevriezen.

Net als alle andere hogescholen volgt Saxion deze oproep

Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur van Saxion: “De Russische invasie in Oekraïne houdt ons allemaal bezig. Het is verschrikkelijk wat daar gebeurt, een onvoorstelbare situatie die veel emotie oproept.  Wij keuren deze invasie en oorlog ten zeerste af. De aanval raakt de fundamentele waarden waarop we in vrijheid samen kunnen werken met andere nationale en internationale kennisinstellingen en is dus een rechtstreekse aanval op onze vrijheid en democratie. We steunen daarom het besluit van het kabinet en geven gehoor aan de oproep van de minister.”

Wat het besluit om de samenwerkingsverbanden met Rusland en Belarus te bevriezen betekent voor onze studenten, medewerkers en partners wordt nader onderzocht.

Ondersteuning

Er zijn verschillende initiatieven van studenten en medewerkers om de mensen in het getroffen gebied te helpen. “Deze ondersteunen we van harte. We voelen ons ook verantwoordelijk om de studenten en medewerkers uit onze internationale community te steunen.”

Oekraïense en Russische studenten kunnen als gevolg van de situatie in financiële problemen komen. Zo hanteren bijvoorbeeld Oekraïense banken opnamelimieten en is het moeilijker vanaf een Russische bankrekening geld over te maken naar Nederlandse rekeningen. "We brengen in kaart wat hun problemen zijn en wat we kunnen doen om hen te helpen. Zowel op emotioneel als op financieel gebied.” Het kabinet stelt 1 miljoen euro beschikbaar om bij te dragen aan de hulpactiviteiten van de hogescholen en universiteiten.

Waar kunnen studenten en medewerkers terecht met vragen

Saxion staat klaar voor getroffen studenten en medewerkers die hierdoor geraakt worden. We proberen hen zo goed mogelijk bij te staan in hun verdriet en zorg over wat er momenteel gaande is en wat dat betekent voor hun familie en vrienden en voor hun verblijf in Nederland. Studenten die behoefte hebben aan een luisterend oor vanwege deze situatie kunnen daarvoor terecht bij hun SLB’er of bij één van onze studentdecanen. Voor vragen kan contact worden opgenomen met het International Office via riskmanagement@saxion.nl.