Marieke
Onderwijs

Marieke deelt haar kennis als docent en coach: ‘Kinderen uit samengestelde gezinnen gaan mij aan het hart’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Marieke Jansen deed praktijkervaring op als social worker en werd ervaringsdeskundige op het gebied van samengestelde gezinnen, waar ze een podcast over maakt. Om haar kennis te kunnen delen als docent en coach, volgde ze de master Health Care and Social Work. “Ik wil graag dat meer samengestelde gezinnen gaan slagen.”

Hoi Marieke, welke opleiding heb je bij Saxion gedaan?

“De master Healthcare and Social Work, die valt ook onder de academie waar ik nu voor werk. Toen ik bezig was met mijn bachelor wist ik al dat ik ooit wilde lesgeven op het hbo, maar eerst wilde ik praktijkervaring op doen. Ik wist dat je met een master docent kan worden op een hogeschool. De andere dingen die je met de master kan, beleid maken en innoveren, spraken me ook heel erg aan. Dus ook al was het niet gelukt om docent te worden, toch wilde ik deze master graag doen.”

Je bent docent bent bij Saxion én je hebt een eigen bedrijf. Hoe ben je bij beide gekomen?

“Ik geef les bij de opleiding Social Work en daarnaast verricht ik ook werk voor de master Health Care and Social Work. Dat vind ik erg leuk, maar toch begon het coachen heel erg te kriebelen. Ik heb ook de supervisorenopleiding gedaan en wilde graag mijn eigen praktijk beginnen. Ik werd zelf stiefmoeder en ik was heel geïnteresseerd in die thematiek. Veel samengestelde gezinnen gaan namelijk weer uit elkaar. Ik heb het heel erg te doen met die kinderen. Ook met de ouders natuurlijk, maar vooral met de kinderen. Ik zag echt dat hier nog heel veel in moest gebeuren, dus hier wilde ik echt wat mee doen.”

Wat doe je als docent bij Saxion?

“Ik geef vakken over gespreksvaardigheden, geweld in afhankelijkheidsrelaties, systeemgericht werken, oplossingsgericht werken en supervisie. Het leuke aan werken bij Saxion vind ik de studenten. Zeker nu ik ze weer live kan ontmoeten, merk ik nog meer hoe leuk ik ze vind, want online zeggen ze niet zo veel, haha. Bij Saxion kan je zóveel diverse dingen doen. Elk jaar kan je wel weer wat anders doen: een minor of een ander vak. Die diversiteit, de ontwikkelmogelijkheden, de studenten en ook de collega’s vind ik echt superleuk.”

Alumnus Marieke over haar podcast 'Het stiefmoederparadijs'

En wat doe je als coach?

“Ik ben vooral stiefoudercoach. Daarnaast ben ik supervisor en vrouwencoach. Ik coach bonusmoeders en stellen die samen een samengesteld gezin hebben. Daarvoor heb ik ook online cursussen. Op dit moment profileer ik me echt als stiefoudercoach, daarvoor heb ik ook een podcast: Het stiefmoederparadijs. Ik maak solo afleveringen en afleveringen samen met andere ervaringsdeskundigen. Daar leer ik ook zelf heel erg veel van. Ook ben ik actief op verschillende sociale media.”

Wat vind je het leukste aan je werk als coach?

“Mijn eigen praktijk is wel echt mijn passie. Ik wil graag dat meer samengestelde gezinnen gaan slagen. De kinderen uit samengestelde gezinnen gaan mij aan het hart. Bij mijn eigen praktijk kan ik zelf beslissen hoe ik mijn werkzaamheden vormgeef, ook dat vind ik erg leuk. Daarom deel ik heel veel op sociale media, daar ben ik heel open. Hierdoor verbreek ik taboes en maak ik kwetsbare dingen bespreekbaar.”

Wat wil je graag bereiken met je werk?

“Ik wil eraan bijdragen dat samengestelde gezinnen meer rust en harmonie kunnen ervaren. Ik hoop dat meer samengestelde gezinnen bij elkaar kunnen blijven. Je kan niet alles voorkomen, net als dat mensen gaan scheiden. Toch wil ik graag bijdragen waar ik kan en er vooral zorgen dat er minder spanning is in deze gezinnen. Daarnaast wil ik heel graag meer bekendheid geven aan samengestelde gezinnen. Als je er niet inzit, of in hebt gezeten, heb je geen idee hoe dat is. Ik zou graag meer begrip en bekendheid voor dit onderwerp willen creëren.”

Wat zijn jouw tips voor het vinden van een leuke baan?

“Zichtbaar zijn, lef hebben, erop afgaan en vragen stellen. Verdiep je in een organisatie wanneer je gaat solliciteren, bel ze op. Wees ook vooral niet te bescheiden. Niet liegen, maar ook niet te bescheiden zijn. Ik zou het iedereen gunnen dat ze laten zien wie ze zijn en wat ze in hun mars hebben.”

Hoe zorg je voor zichtbaarheid?

“Een goed LinkedIn-profiel is van belang. Reageer ook op organisaties waar je misschien wel wil werken. Of bel ze op. Vraag of je een dag mee mag lopen. Het is gewoon erg belangrijk dat je actief bedrijven benadert.”

Deel je verhaal!

Elke donderdag spreken we voor onze alumniserie een alumnus van Saxion die een mooie baan heeft gevonden. Ben of ken jij een alumnus die graag vertelt over zijn of haar carriere én een goede tip heeft voor onze studenten? Mail dan naar nieuws@saxion.nl.

Meer weten over de master Health Care and Social Work?

Lees hier meer!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.