saxion-dragens-den.jpg
Ondernemerschap

Pitchen voor echte ondernemers: Saxion organiseert Dragon’s Den

Je idee pitchen voor echte ondernemers die je daarna vertellen of ze wel of niet in jouw bedrijf willen investeren: net als bij de echte Dragons Den stonden de eerstejaars studenten van de opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement dinsdag voor een kritische jury.

De ondernemers in spe zijn de afgelopen maanden bezig geweest met te ontdekken waar ze  warm voor lopen. Ze hebben onderzocht waar hun ‘gat in de markt’ zit en met wat voor producten of concepten ze ècht toegevoegde waarde kunnen leveren.

Er kwamen heel wat goede plannen voorbij die zeker de moeite van het verder uitzoeken waard zijn, vertelt ondernemer Onno de Roo van het Belburo. Goed om te zien hoe deze gasten zichzelf en hun business presenteren. Het zijn natuurlijk nog eerstejaars en er is nog een boel te leren, maar dat gaat het beste door het maar gewoon te gaan doen. Pitchen voor een stel dragons is natuurlijk superspannend maar wel belangrijk om deze ervaring op te bouwen.

De dragons kregen veel verschillende pitches te zien, van een idee voor een sportvoedingsbidon tot een duurzaam renovatieproject, uiteenlopende onderwerpen die de studenten zelf gekozen hebben.

De juryleden gaven met bordjes aan of ze wel of niet gaan investeren. Dat is in eerste instantie nog fictief, maar wellicht groeien een aantal van de ideeën uit tot echte startups.

De dag was door de docenten van de opleiding georganiseerd en vond plaats bij Westerhuis Verhuur in Almelo. Er deden 75 studenten en 15 ondernemers mee, die er met elkaar een gezellige en leerzame dag van maakten. Student Merel Candel na afloop van haar pitch: het was spannend om het plan en uitgevoerde onderzoek te presenteren aan de kritische dragons. Zij hebben toch een andere kijk op ons business concept. Maar het ging hartstikke goed en je krijgt van de dragons echt feedback waar je wat aan hebt!