Annabel
Onderwijs

Duurzaam wonen: Annabel laat jongeren op educatieve wijze kennismaken met duurzaamheid

Annabel Essink is vierdejaarsstudent Creative Business en is momenteel bezig met haar afstudeerstage. Uit haar onderzoek blijkt dat jongeren een verhoogd interesse in duurzaamheid hebben. “Ik ben zelf ook bezig met duurzaamheid en vind het geweldig dat onze generatie het ook interessant vindt”, vertelt Annabel.

Hoi Annabel, wat houdt jouw afstudeerstage in?

“Ik doe mijn afstudeerstage bij Stadskamer. Dat is een bibliotheek in een cultuurhuis in Zwolle. Daar zijn heel veel studeerplekken voor jongeren. Daarnaast organiseert de Stadskamer verschillende activiteiten voor allerlei doelgroepen. Ik zag dat in de activiteiten de doelgroep studenten ontbrak. Toen heb ik een enquête gedaan en ben ik bij de studenten die daar studeren langsgelopen om deze in te vullen.”

Waar ging die enquête over?

“Ik vroeg de studenten of ze interesse hadden in activiteiten en zo ja, wat voor activiteiten studenten dan leuk zouden vinden. En dat was best wel lastig om samen te stellen, want er zijn diverse studenten van verschillende opleidingen die bij de Stadskamer komen studeren. Ik heb gekeken wat een overkoepelend onderwerp zou zijn dat de meeste studenten zou aanspreken.”

Daaruit kwam het onderwerp duurzaam wonen?

“Jongeren vinden maatschappelijke thema’s waar ze op deze leeftijden mee te maken krijgen interessant. Daarom kwam daar allereerst de woningcrisis uit. Daar hebben veel jongeren mee te maken. Daarbij vinden ze het interessant om te kijken hoe ze duurzaam kunnen leven. Uiteindelijk leidde dat tot het onderwerp duurzaam wonen. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat studenten het leuk zouden vinden als er een expositieruimte zou komen, zodat studenten hun werk kunnen tentoonstellen. Dat onderwerp kon ik mooi koppelen met het thema duurzaam wonen.”

Wat heb je uiteindelijk met deze thema’s gedaan?

“Ik heb tiny house-bewoonster Marjolein Jonker gevonden. Marjolein heeft een blog en zij woont nu al in haar tweede tiny house. Ik heb haar gevraagd om de spreker te zijn voor een avond. Om bij het thema duurzaamheid te blijven ben ik op zoek gegaan naar duurzame opleidingen die iets doen met duurzaam wonen. Toen kwam ik uit bij Artez. Via Artez heb ik een paar studenten bereid gevonden om ook werk te komen tentoonstellen.”

Wat is je doel met de workshop met Marjolein Jonker?

“Ik wil mensen een gezellige avond bezorgen. Daarbij zou het leuk zijn als ze wat kunnen leren rondom het onderwerp duurzaam wonen en dat ze geïnspireerd raken. Een stukje bewustwording is heel belangrijk.”

Marjolein Jonker: 'Jongeren zien de problemen die de diverse natuurcrises met zich meebrengen veel scherper'

Marjolein Jonker, bewoonster van een zogeheten tiny house en spreekster op de thema-avond die Annabel organiseert, juicht het toe dat de jongeren van tegenwoordig geïnteresseerd zijn in duurzaam wonen. "Ik vind het ook logisch: jongeren zien de problemen die de diverse natuurcrises met zich meebrengen veel scherper, omdat ze veel meer met de gevolgen van onze verwoestende levensstijl te maken krijgen. We moeten ons op een andere manier tot de natuur verhouden en jongeren zijn zich daar meer bewust van. Door duurzaam te wonen, beïnvloed je je hele lifestyle positief, het heeft een grote impact op je ecologische footprint.”

(foto: Chiela van Meerwijk)

Wat gaan studenten tentoonstellen?

“Ik kreeg gisteren een mailtje van een van die studenten. Hij heeft micro-appartementen voor studenten ontworpen waar je dan zo optimaal mogelijk gebruik van kan maken. Het had een bed bovenin en een bureau eronder. Allemaal van dat soort handige trucjes om zoveel mogelijk spullen en ruimte kwijt te kunnen. Projecten rondom duurzaamheid mogen bij de Stadkamer blijven staan.”

Had jij verwacht dat jongeren geïnteresseerd zouden zijn in duurzaamheid?

“Ik zit in een bubbel waarin veel mensen geïnteresseerd zijn in duurzaamheid. Ik wist wel dat jongeren maatschappelijke thema’s interessant vonden, maar tussen de verschillende thema’s kwam duurzaamheid het sterkst naar voren. Daar was ik wel verbaasd over.”

Hoe pas jij duurzaamheid toe aan je leven?

“Ik ben er zelf mee bezig. Ik probeer in de supermarkt groenten te kopen die niet in plastic zitten. Ik woon sinds kort in Zwolle en heb mijn laminaat bijvoorbeeld via de weggeefhoek gevonden. Toen we gingen verhuizen hebben we heel kritisch gekeken wat energiezuinig is. We moesten een fornuis kopen en we hadden een aansluiting voor gas en elektrisch. Toch hebben we gekozen voor elektriciteit, omdat gas minder duurzaam is. Voor alle andere witgoed hebben we ook goed gekeken naar wat zuinig is.”

Heb je tips voor studenten die niet veel budget hebben en toch duurzaamheid willen implementeren in hun woning?

“Ik zou allereerst kijken naar tweedehands meubels. Daarnaast maakt het ook uit wat voor energie je in huis hebt. Kijk goed naar je energiecontract. En als je huisbaas hierover gaat, kun je hem of haar overtuigen om over te stappen naar een milieuvriendelijker energiecontract, bijvoorbeeld.”

Hoe kunnen studenten zich aanmelden voor de inspiratiesessie met Marjolein?

“Op donderdag 27 oktober om 19 uur in Stadskamer Centrum Zwolle is de inspiratiesessie met Marjolein Jonker. Je kunt je gratis aanmelden voor deze workshop. De avond is bijna uitverkocht, dus wees er snel bij!”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.