Onderzoek naar lage rugpijn

Promotieonderzoek naar inzetten technologie bij diagnose van lage rugpijn

Lage rugpijn (LRP) is een veelvoorkomende aandoening. Voor de fysiotherapeut is het vaak lastig om de meest geschikte behandeling te kiezen. In het promotieonderzoek van Saxion-onderzoeker en docente Anke Hofste staat de vraag centraal of technologie ingezet kan worden voor het diagnosticeren of monitoren van patiënten met lage rugpijn in de fysiotherapie. Haar proefschrift biedt fysiotherapeuten in de praktijk inzicht in welke technologie ingezet kan worden bij het monitoren van lage rugpijn.

Zowel fysieke als psychosociale componenten kunnen een rol spelen in het ontstaan en het behoud van lage rugpijn. Dit maakt de diagnose ervan lastig voor fysiotherapeuten. Op woensdag 23 november promoveerde Anke Hofste aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Binnen hogeschool Saxion is Hofste werkzaam als docent en onderzoeker bij de masters Musculoskeletaal en Advanced Nursing Practice.

Anke Hofste
Anke Hofste, Onderzoeker en docent bij de masters Musculoskeletaal en Advanced Nursing Practice

Inzicht bieden in behandeling

Remko Soer, één van de copromotors en Associate lector Datagedreven gezondheid en zorg binnen het lectoraat Smart Health, benadrukt het belang van het onderzoek. ‘’Hierdoor hebben we meer inzicht verkregen in de rol van het functioneren van spieren bij lage rugpijn. "We hebben technologieën gevalideerd om de rol van die spieren aan te kunnen tonen. Hierdoor kunnen we op een meer valide wijze de diagnostiek van lage rugpijn vaststellen. Dat is in de praktijk heel nuttig. Het geeft ons meer inzicht in het besluit welke patiënt welke behandeling moet krijgen.’’

Bijdrage beroepspraktijk

Tijdens het onderzoek is onder andere technologie ingezet om de verschillen aan te tonen tussen gezonde deelnemers en patiënten met lage rugpijn. Hieruit bleek dat de fysiotherapeut het beste echografie in kan zetten om spierdikte te meten. De fysiotherapeut kan het beste een 3D-sensor inzetten om de beweeglijkheid van de wervelkolom te testen, om zo patiënten met LRP te monitoren.

Anke Hofste vertelt: ‘’Het proefschrift levert een bijdrage aan anatomische inzichten van lage rugspieren. Daarnaast biedt het inzicht in de technologie die in de praktijk ingezet kan worden in de eerste lijn fysiotherapie voor het monitoren van bewegend functioneren van patiënten met lage rugpijn.’’

Meer weten?

Het promotieonderzoek van Anke Hofste vond plaats bij de afdeling Anesthesiologie van het Pijncentrum van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De promotors van het onderzoek zijn prof. dr. A.P. (André) Wolff en prof. dr. H. Hermens. De copromotors zijn dr. F.G.J. Oosterveld en dr. R. Soer.

Het proefschrift ‘The use of technology in measuring low back function and morphology in low back pain patients’ is hier te vinden.

Portret Anke Hofste