Jan Willem Meinsma
Corporate

Jan Willem Meinsma benoemd tot lid College van Bestuur Saxion

Leestijd Minuten

De Raad van Toezicht heeft Jan Willem Meinsma per 1 mei 2022 benoemd tot lid van het College van Bestuur van Saxion. Hij volgt Ineke van Oldeniel op, die ervoor heeft gekozen om na ruim veertien jaar het bestuurlijke stokje over te dragen.

Jan Willem is op dit moment nog directeur van de dienst Control, Finance & Audit (CFA) van Saxion. Hij krijgt Bedrijfsvoering (inclusief ICT, HRM, Finance, Vastgoed) en Ondernemerschap in zijn portefeuille en de regio Apeldoorn als aandachtsgebied.

Als directeur CFA was Jan Willem sinds mei 2020 onder andere verantwoordelijk voor het herzien van de interne toewijzing van de financiële middelen en de implementatie van nieuwe IT-systemen voor de financiële bedrijfsvoering. Daarvoor was hij bestuurder bij de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs (CVO) in Rotterdam e.o. en werkte hij in verschillende management/directeursfuncties op het gebied van financiën en control, onder andere bij TNO, Bartiméus en de Universiteit Utrecht. Van 2009 tot 2017 was Jan Willem lid van het College van Bestuur van Hogeschool Windesheim, waar hij eveneens Bedrijfsvoering en Ondernemerschap in zijn portefeuille had.

Karl Dittrich, voorzitter van de Raad van Toezicht, licht de motivatie voor de benoeming van Jan Willem toe: “Jan Willem is een ervaren bestuurder met een grote passie voor het primaire proces. Hij heeft ervaring in meerdere sectoren (dienstverlening, industrie, onderzoek, zorg en onderwijs) en heeft stevige wortels in strategievorming, verandermanagement en brede bedrijfsvoering (inclusief ICT, HRM en kwaliteitszorg). Met hem kiest de Raad van Toezicht voor continuïteit en voor versteviging van de executiekracht binnen Saxion. Zijn enthousiasme voor de kerntaken van de Hogeschool is groot en wij verwachten dat hij vanuit zijn portefeuille een belangrijke bijdrage zal leveren aan de versterking van de regionale en nationale positie van Saxion.”

Wytse Mensonides en Daan Hendriks zaten namens de CMR in de sollicitatiecommissie: “Jan Willem brengt duidelijk een eigen dynamiek mee. We kennen hem al vanuit enkele dossiers waar hij heeft laten zien samen zaken constructief te willen oplossen. Tijdens de sollicitatie liet hij ook zijn visie op inspraak zien en wat je doet met kritische geluiden. Een visie die wij delen. We kijken er naar uit om met hem te blijven samenwerken.”

Anka Mulder, voorzitter CvB, is enthousiast over de benoeming van Jan Willem: “In zijn rol als directeur CFA heb ik Jan Willem leren kennen als een bevlogen verbinder met een passie voor het onderwijs en onderzoek én voor het vertalen van strategie naar de dagelijkse praktijk. Hij deelt de ambitie om van maximale waarde te willen zijn voor de regio. Hij is bovendien een fijne collega! Ik verheug mij enorm op onze samenwerking in het College van Bestuur, samen met Timo.”

Jan Willem reageert: “Samen met collega’s het sterke verhaal van Saxion vertellen, daar wil ik voor gaan. Met Living Technology hebben we goud in handen om impact te hebben in deze veranderende wereld en met elkaar de regio’s sterker te maken. Destijds heb ik in Flevoland een nieuwe hogeschool mogen opbouwen. Die ervaring zet ik graag in voor onze groei-ambities in Apeldoorn, waar we met onze partners de krachten bundelen en werken aan nieuwe oplossingen voor veiligheidsvraagstukken voor nu en in de toekomst.”