Saxion wint Publieksprijs Circulaire Innocatie Top 20

Saxion-project wint publieksprijs Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20

Afgelopen woensdag won WEBO de publieksprijs in de Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20 met een project waar Saxion samen met andere partners aan bijdraagt. Het Circulair Kozijn kon in die categorie op 40% van de stemmen rekenen. Bij het onderzoek was het Saxion-lectoraat Sustainable Building Technology betrokken.

Het Circulair Kozijn draagt bij aan een duurzamere en circulaire manier van materiaalgebruik in de bouwsector. Niet alleen is de bouw wereldwijd nog één van de grote vervuilers. Ook vraagt het verbruik van steeds schaarser wordende grondstoffen in de sector om aandacht. Het nieuwe kozijn is samengesteld uit hout dat verkregen is uit urban mining. Ook is het onderhoudsarm en demontabel ontworpen.

Minder CO₂-impact

‘Nieuwe’ Circulair Kozijnen hebben een lage impact door gebruik van gerecycled hout en vergen geen schilderbeurt. Daarnaast zijn de kozijndelen die aan weer en wind blootgesteld worden, volledig en eenvoudig demontabel. Op deze manier is vervanging en reparatie op termijn kosten-efficiënt en heeft het kozijn daarmee minder CO₂-impact.

We zijn als lectoraat Sustainable Building Technology trots dat we met ons onderzoek een bijdrage hebben geleverd aan een circulair en duurzaam kozijn en wensen WEBO en de andere bedrijven veel succes bij de verdere marktintroductie.

Portret Christian Struck
Christian Struck, Saxion-lector Sustainable Building Technology

Succes bij marktintroductie

Saxion deed in opdracht van WEBO onderzoek naar de mogelijkheden voor het Circulair Kozijn. Dat gebeurde in nauwe samenwerking met partners Teknos Drywood, Kreunen Kunststoffen, Wageningen University en SHR. "We zijn als lectoraat Sustainable Building Technology trots dat we met ons onderzoek een bijdrage hebben geleverd aan een circulair en duurzaam kozijn en wensen WEBO en de andere bedrijven veel succes bij de verdere marktintroductie,” zegt lector Christian Struck.

Circulair Matras wint juryprijs

De juryprijs ging naar het Circulair Matras, dat ontwikkeld werd door Koninklijke Auping en Covestro Niaga. Het project Circulair Matras mocht € 3000,- in ontvangst nemen en krijgt de komende perioiode veel media-aandacht. Ook het project Circulair Kozijn krijgt deze aandacht, naast een bedrag van € 1000,- om het concept verder te ontwikkelen.

Foto: Lars Koldeweij van WEBO (rechts) neemt de cheque voor het project Circulair Kozijn in ontvangst.

De Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20

De Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20 brengt initiatieven voor het voetlicht die tot de verbeelding spreken en laten zien wat circulaire economie kan betekenen voor Overijssel.

De prijs is een initiatief van VNO–NCW Midden, Kiemt, CIRCLES, de Cleantech Regio, de Economic Board Regio Zwolle, de Twente Board, de Rabobank en de provincie Overijssel. Doel is te laten zien wat Oost-Nederland te bieden heeft op het gebied van circulaire innovaties en om deze circulaire innovaties een stap verder te helpen.

De Nationale Week van de Circulaire Economie 2022

De Week van de Circulaire Economie is de jaarlijkse campagneweek voor Circulaire Economie. Van maandag 7 tot en met zaterdag 12 februari zetten ondernemers, organisaties en overheidsinstellingen hun deuren open om andere professionals mee te nemen in de circulaire economie: meer informatie