Saxion Ondernemers Award
Ondernemerschap

Samenwerken met artiesten als Snelle: ‘Het avontuur is gestart met de EW/Saxion Ondernemers Award’

Inmiddels is oud Saxion-student Karel Kloeze al jaren één van de eigenaren van het bedrijf ‘Brand Your Merch’. Hiermee voorzien ze verschillende artiesten van high fashion merchandise. Daarnaast schiet ook hun eigen kledingmerk ‘Don’t Waste Culture’ als een paddenstoel uit de grond. Waar dit succesverhaal begonnen is? In 2019 met de EW/Saxion Ondernemers Award van Saxion Centrum voor Ondernemerschap.

Aankloppen bij SCvO

In 2018 zijn Karel Kloeze en Bas Dijkhuis naast hun studie Small Business en Retail Management gestart met Brand Your Merche. “Om een bedrijf te laten draaien heb je over het algemeen een behoorlijk zakcentje nodig. Al snel hoorden we over het Saxion START!up fonds. Startende ondernemers kunnen hier een lening aanvragen voor de oprichting en ontwikkeling van hun onderneming. We hebben toen een afspraak gemaakt met één van de coaches van SCvO die ons meer kon vertellen over deze lening. Tijdens deze afspraak hoorden we ook over de EW/Saxion Ondernemers Award. Dat leek ons wel wat. Gratis publiciteit voor ons bedrijf en ook nog eens kans op een mooie prijs.”

Start van het ondernemersavontuur

Zogezegd, zo gedaan. De heren schreven zich in en dat heeft op z’n zachts gezegd goed uitgepakt. “Naast dat ik ontzettend veel lol aan dit avontuur heb beleefd, was het ook mega leerzaam. Je dwingt jezelf te kijken naar je propositie, je businessplan wordt onder de loep genomen door een professionele jury en je krijgt een pitchtraining. We gingen in de selectierondes eigenlijk heel goed waardoor we een plekje in de finale wisten te bemachtigen.”

En dat was niet zomaar een finale. “We moesten pitchen voor zo’n 500 man in het Wilminktheater. Ga er maar aan staan. Hét moment om te schitteren, hier leef je naartoe. Dat we er vervolgens met de hoofdprijs vandoor gingen hadden we niet verwacht. Echt heel gaaf. Het hele totaalpakket van de EW/Saxion Ondernemers Award is ontzettend waardevol. Ik denk dat ik hier uiteindelijk zelfs meer aan heb gehad dan de geldprijs.”

Aan de slag als jurylid

Dit jaar mag Karel voor het tweede jaar als jurylid fungeren bij de EW/Saxion Ondernemers Award. “Ik let op het algehele concept, de creatieve en commerciële benadering en uiteraard moet hij/zij het ondernemerschap in zich hebben. Als je vervolgens in staat bent om je verhaal te vertellen vanuit passie en overgave heb je een streepje voor. Iemand moet een droom hebben en deze realistisch najagen.”

Commercieel en creatief

Het ondernemen zelf is bij de heren al eerder van start gegaan. Bij Karel zijn het vooral heel veel telefoontjes geweest, de koude acquisitie. “Het probleem was alleen dat ik altijd iemand anders zijn of haar droom aan het verkopen was en niet mijn eigen droom. Toen kwam ik op Saxion weer in contact met Bas. We zijn een goed team, want ik ben commercieel en hij is creatief. Op dat moment is onze onderneming Brand Your Merch gestart met het maken van fashionable merchandise voor Nederlands grootste artiesten. Onder schooltijd belde ik naar verschillende managementbureaus om afspraken te maken voor samenwerkingen met artiesten.”

Werken met Don Diablo en Snelle

Dit idee is tot stand gekomen omdat Bas al een aantal jaar met Don Diablo had samengewerkt om zijn merchandise te maken en deze samen in de markt te zetten. Dit was een megasucces, want de collectie vloog de deur uit en was zelfs na lancering binnen een paar minuten uitverkocht. Ook met Snelle hebben we fankleding ontworpen. Dit succesvolle concept wilden we wel voor meer artiesten doen, maar dat werkte in praktijk toch anders dan we dachten. Daarom hebben we het businessmodel aangepast, maar het zat nog steeds niet lekker. We konden de creativiteit niet echt kwijt omdat het heel simpel gezegd gewoon logo’s op shirts waren.”

Luxury streetwear

“Daarom wilden we ons luxury streetwear merk Don’t Waste Culture professioneel in de markt gaan zetten. Don't Waste Culture staat voor het delen en doorgeven van ‘untold stories’ over verschillende aspecten van cultuur. Cultuur is geïntegreerd in ons leven. Het verleden, de toekomst en het heden maken er allemaal deel van uit. Binnen het bedrijf ben ik verantwoordelijk voor de sales. De kledingbranche is inmiddels enorm verzadigd, dus dat betekent dat je een heel sterk merkverhaal moet hebben en de juiste merkpositionering. Daarnaast is vooral bij mannenkleding de kwaliteit het belangrijkst. We zoeken de beste stoffen en bewerken deze tegen krimp. De details van de kledingstukken maken bij ons het verschil. Zoals unieke knoopjes of ritsen.”

Pop-up store Don't Waste Culture

Gewoon starten

“Wat ik de afgelopen jaren geleerd heb is dat je ook fouten moet maken om erachter te komen wat wel en wat niet werkt. Gelukkig groeien we met onze onderneming nog steeds (ondanks die fouten), want we hebben inmiddels ook acht man personeel in dienst. Als je nog twijfelt om te beginnen met ondernemen: start gewoon. Je kunt jarenlang boeken gaan lezen maar daardoor weet je niet wat je terug gaat krijgen uit de markt. Je leert echt meer door het gewoon te doen. Dan kun je daarna wel bijsturen en uiteindelijk groeien door feedback.”

Talent aanmoedigen

Wil je meer weten over de programma’s die je tijdens of naast je studie bij Saxion Centrum Ondernemerschap kunt volgen? Check de website voor meer informatie. Of ben je juist nieuwsgierig naar de topondernemers die dit jaar geselecteerd zijn voor de EW/Saxion Ondernemers Award? Dan nodigen we je van harte uit om talent aan te moedigen tijdens de opening van het Hogeschooljaar van Saxion op 7 september 2023. Meld je hier aan. Graag tot dan!