Solar Team Twente (foto: Lars Boertjes)
Studentenleven

Solar Team Twente met efficiëntere auto én geheim wapen naar Australië

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Het Twentse rood en de Nederlandse driekleur zijn in de laklaag verwerkt. Solar Team Twente presenteerde vorige week donderdag haar nieuwe zonneauto, luisterend naar de naam Red X. Het voertuig is smaller dan zijn voorgangers en heeft daardoor minder luchtweerstand. Bovendien werken de studenten aan een geheim wapen, met als doel in oktober in Australië de Bridgestone World Solar Challenge te winnen.

Zo’n zevenhonderd gasten waren vorige week donderdag uitgenodigd in een grote, leegstaande fabrieksloods van Stork in Hengelo voor de Car Reveal van Solar Team Twente. Het is de tiende zonneauto die het team van studenten van Hogeschool Saxion en Universiteit Twente heeft gebouwd.

Smaller

De nieuwe wagen is spitsvormig en heeft drie wielen, net als zijn voorganger RED Horizon uit 2021. Wel is de Red X een stuk smaller dan de RED Horizon. “De zonnecellen zijn op een bijzondere manier geassembleerd, waardoor de auto smaller ontworpen kon worden”, laat het Solar Team weten. “Onder andere hierdoor is de luchtweerstand met tien procent verminderd. De energie van het zonnepaneel wordt bovendien efficiënter gebruikt door vernieuwde batterijtechnologieën en een recordbrekende efficiëntie van de aandrijflijn.”

Geheim wapen

Naast deze innovaties werkt Solar Team Twente aan een geheim wapen. Wat het precies inhoudt, is logischerwijs ‘top secret’, maar een deel van het team zal eerder naar Australië gaan om deze ‘racewinnende innovatie’ vorm te geven.

World Solar Challenge

De World Solar Challenge wordt in Australië verreden. Zo’n vijftig teams staan op 22 oktober in Darwin aan de start. Het doel is om na 3021 kilometer op enkel zonne-energie, als eerste de finish te passeren in Adelaide. Voor Solar Team Twente wordt het de tiende keer dat het deelneemt aan de World Solar Challenge. Het beste resultaat werd behaald in 2015. De Enschedese studenten eindigden toen op de tweede plaats. Tijdens de laatste editie in 2019 eindigde het team na een crash als zeventiende.

Foto: Lars Boertjes

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.