Ondertekening samenwerking Aventus-Saxion voor ontwikkeling Associate degrees
Corporate

Saxion en Aventus bundelen krachten om samen Associate degrees te ontwikkelen

Leestijd Minuten

Het is een gezamenlijke maatschappelijke opgave voor Saxion en Aventus: bijdragen aan een vitale regio door talent te behouden en in te spelen op de vraag van de regionale arbeidsmarkt. De Associate degree (Ad) is één van de antwoorden op de behoeften van studenten en de veranderende vraag vanuit de arbeidsmarkt. Daarom bundelen Saxion en Aventus hun krachten door gezamenlijk Ad’s te ontwikkelen en daarmee het Ad-portfolio in de regio uit te breiden.

Naar verwachting wordt het voor de arbeidsmarkt in Oost-Nederland steeds moeilijker om vacatures ingevuld te krijgen vanwege de demografische krimp. Omdat een Ad een 2-jarige hbo-opleiding is, is de route naar de arbeidsmarkt korter dan bij een 4-jarige hbo-bachelor en is de afgestudeerde professional sneller beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Hiermee spelen de onderwijsinstellingen in op de veranderende arbeidsmarkt en de behoefte die er is. Daarnaast is een Ad ook praktischer van aard en staan studenten met de voeten in de praktijk. Wat een Ad ook kenmerkt is dat studenten leren om mensen en middelen te verbinden en koppelen zij denken aan doen.

Passende vervolgopleiding

Voor zowel Saxion als Aventus is het van belang dat potentiële studenten een vervolgopleiding in het hoger onderwijs kunnen kiezen die bij hen past. Door het Ad-portfolio in Oost-Nederland uit te breiden wordt studenten met een mbo-diploma perspectief op een passende vervolgopleiding in het hoger onderwijs geboden.

Als grote kennisinstelling in Oost-Nederland dragen we bij aan een vitale regio. Nu en in de toekomst. Daar horen goed opgeleide professionals bij. Een groot deel van onze studenten is afkomstig van het mbo. Soms twijfelen studenten of het hbo wel iets voor ze is. Doordat een Ad een tweejarige hbo-opleiding is, werkt dit voor mbo-studenten drempelverlagend. Voor sommige potentiële studenten die nu niet voor het hbo kiezen is een vier jarige opleiding te lang, hoewel we vaak zien is dat zij na het behalen van het Ad-diploma er – soms op een later moment – alsnog voor kiezen om door te stromen naar een vierjarige hbo-bachelor opleiding.

Timo Kos, Lid van College van Bestuur Saxion

Gezamenlijke opdracht

Dankzij de samenwerking tussen beide onderwijsinstellingen wordt het aanbod van Ad’s – zowel in voltijd als in deeltijd – in Oost-Nederland uitgebreid. Een goede ontwikkeling, zowel voor de regionale arbeidsmarkt als voor onze studenten. Samen dragen zij zorg voor onderzoek naar passende Ad’s voor de regio, de ontwikkeling en uitvoering van nieuwe Ad’s en een goede doorstroom en aansluiting voor de studenten.

We hebben op de arbeidsmarkt veel mbo-geschoolden nodig, en als Aventus vinden we het belangrijk dat studenten met ambitie de kans krijgen om passende vervolgopleidingen op het hbo te volgen. Het Ad-programma vormt een prachtig onderdeel hiervan: praktisch van aard, met een duur van 2 jaar in plaats van 4 jaar voor een bachelor. Door gezamenlijk met Saxion Ad-trajecten te ontwikkelen en uit te voeren, optimaliseren we de aansluiting tussen mbo-4 en het Ad en bevorderen we kennisdeling en begrip tussen mbo- en hbo-docenten, met respect voor elkaars werkvelden.

Ellen Marks, voorzitter College van Bestuur van Aventus

Wat is een Associate degree?

Een Associate degree (Ad) is een tweejarige hbo-opleiding waarbij je wat je leert, meteen kunt toepassen in de praktijk. Tevens is het na het behalen van het Ad-diploma mogelijk om gemakkelijk door te stromen naar een verwante hbo-bachelor.

>> Lees meer over de Ad’s en bekijk ons aanbod