Zo zorg je voor een succesvolle stageperiode

Van de middelbare school naar het hbo: dit is mijn ervaring

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Na de examens is het zo ver: studeren op het hbo. Van het middelbaar onderwijs naar het hbo kan een grote verandering zijn. Je komt terecht op een nieuwe plek waar je niemand kent, de weg niet weet en je een totaal ander soort onderwijs krijgt. Toch weet ik uit ervaring dat het allemaal reuze meevalt.

Wanneer je naar Saxion gaat, kom je terecht in een reusachtig gebouw waar je de komende jaren nooit écht de weg gaat leren. Nu is dat voor mij en mijn medecoronastudenten niet zo gek, maar ook jij hoeft gelukkig niet overal de weg te weten. Elke opleiding heeft een eigen gebouw, verdieping of vleugel, dus het wordt vanzelf een stuk overzichtelijker. Gelukkig zijn er ook overal bordjes en aardige mensen die je graag de weg wijzen.

Eenzaam

Als je zo’n groot gebouw inloopt, is het een stuk lastiger om je lokaal te vinden dan op de middelbare school, maar dat niet alleen: ook het gevoel dat je opeens zó klein bent, overvalt je misschien. Je bent een klein onderdeel van een heel groot geheel. Er zijn heel veel mensen, maar iedereen is met zijn eigen ding bezig. Bij je eigen opleiding zul je in de loop van de tijd veel medestudenten en docenten leren kennen. Door je medestudenten zul je je snel thuis voelen op deze grote school. Iedereen om je heen maakt hetzelfde mee.

Zelfstandiger

Dit is iets wat je waarschijnlijk veel om je heen hoort: op het hbo moet je zelfstandig werken. Dat klopt deels en dat is een grote stap als je van de middelbare school naar het hbo komt. Je hebt veel eigen verantwoordelijkheid. Je moet dingen op tijd inleveren, je inschrijven bij toetsen en zelf dingen plannen. Er zijn gelukkig wel genoeg mensen en instanties die je kunnen helpen. Je kunt je studieloopbaanbegeleider aan de mouw trekken en via het StudieSuccesCentrum kun je hulp krijgen bij plannen, faalangst of andere dingen waar je tegenaan loopt. Het verschil met de middelbare school is vooral dat je zelf deze hulp moet opzoeken, maar ook Saxion is gewoon een school waar docenten je vooral willen helpen. Aarzel niet en zoek gelijk ondersteuning wanneer je daar behoefte aan hebt.

Ander niveau

Toen ik zelf van de middelbare school naar het hbo ging, was ik erg bang. Ik dacht dat het veel moeilijker ging worden en ik maakte me ontzettend zorgen of ik dat wel aankon. Deze zorgen bleken totaal niet nodig. Sterker nog, ik vind de lessen op het hbo makkelijker omdat ik ze veel interessanter vind. Je hebt een studie gekozen die je interesseert, dan zijn de hbo-vakken veel leuker dan de reguliere lessen op de middelbare school. Op de middelbare school vond ik veel vakken saai, maar op het hbo was ik vooral bezig met dingen leren die binnen mijn persoonlijke interesses lagen. Ik vond het maken van een film als huiswerk veel boeiender dan sommen. Het is dus allemaal niet per se veel moeilijker, maar het is een heel ander soort onderwijs.

Studentenleven

Uiteindelijk is mijn ervaring dat het hbo na de middelbare school een grote verandering is, maar eigenlijk is het vooral een leuke ervaring. Het is het begin van je studententijd. Je gaat heel veel mensen ontmoeten, dingen leren en niet te vergeten: feesten. Vooral dat laatste is natuurlijk erg belangrijk. De stap van de middelbare school naar je hbo betekent vooral dat je weer een stapje volwassener wordt met eigen verantwoordelijkheden, maar ook veel meer vrijheid. Op het hbo zijn er geen docenten die je 'te laat'-briefjes geven en mag je zelf weten of je wel of niet naar de les komt. Als je dan je studiepunten niet haalt, is ook dat je eigen pakkie-an. Hoe de overstap van de middelbare school naar het hbo is, ligt er vooral aan hoe serieus je er zelf mee omgaat.

Ben jij deze week ook bij een van onze open dagen?

Lees hier meer!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.