Speech Anka
Corporate

Anka Mulder stelt dat aanwezigheid hogeschool in regio voorwaarde is voor vitaliteit van die regio

Leestijd Minuten

Wat is de regionale betekenis - impact- van hogescholen? In het programma van de jaarlijkse conferentie Onderzoek & Impact pleit Anka Mulder opnieuw voor een stabiele structurele financiering van hogescholen, passend bij de regio. Dit om recht te kunnen blijven doen aan zijn rol als aanjager van kennis en innovatie in de regio. “Een hogeschool is veel meer dan een verzameling opleidingen. Het is een anker in het regionale ecosysteem. Ik durf dan ook te stellen dat de aanwezigheid van een hogeschool een voorwaarde is voor de vitaliteit van zijn regio.”

Een anker in het systeem via onderwijs en breder dan dat. Als spin in het web, innovator van het mkb, partner van zorginstellingen en leverancier van talent. Uit het vorige maand verschenen rapport ‘Elke Regio telt!’ blijkt dat het huidige overheidsbeleid zich te veel richt op het versterken van de economische centrumgebieden. Daardoor nemen regionale verschillen toe. Iets dat het hoger onderwijs ook al jaren merkt terwijl hogescholen juist, als aanjager van innovatie en ondernemerschap, een belangrijke bijdrage leveren aan de brede welvaart in de regio.

“Alleen al de aanwezigheid van een hogeschool maakt impact op vele manieren. Met ons opleidingsaanbod, door de verbinding met de arbeidsmarkt, door de levendigheid, de innovatie en door de regio aantrekkelijk te houden voor jongeren en jonge huishoudens”, aldus Anka Mulder. De aanwezigheid van beroepsonderwijs geeft een enorme impuls aan regionale ecosystemen, de verbinding met de arbeidsmarkt en daarmee aan het perspectief voor de inwoners. En eigenlijk ligt dat voor de hand. Een groot deel van de afgestudeerden aan het hbo gaat werken in de regio waarin zij opgeleid zijn. Uit recente gegevens (Kennispunt Twente) blijkt dat 79% van Saxion-alumni in de regio blijft.

Tabel1.jpg

“Om onze rol als hogescholen te kunnen blijven vervullen – onze impact te kunnen behouden – is er wel wat nodig. Momenteel is de bekostiging van ons onderwijs en het onderzoek op basis van studentenaantallen. Die wordt soms tijdelijk aangevuld. Voor onderzoek met projectgelden zoals Regiodeals, Groeifonds etc. En recent voor opleidingen in krimpgebieden vanuit het Bestuursakkoord.” Een manier van financiering die tijdelijk geld oplevert en tegelijkertijd veel tijd en capaciteit kost. “Belangrijker is dat hij vooral zorgt voor onzekerheid, namelijk dat wij onze omgeving, onze regio’s geen enkele belofte kunnen doen voor de toekomst. Want het fundament van bekostigen is louter gebaseerd op studentenaantallen en dat stimuleert een spiraal van verschraling. Als studentenaantallen afnemen dan neemt de financiering navenant af, worden niet alleen opleidingen gesloten, moeten ook onderzoeksgroepen afgebouwd en regionale samenwerkingen gestopt. Dit weer kan zorgen voor leegloop en economische achteruitgang en is van invloed op de vitaliteit van de regio.

Tun1.jpg

In het rapport ‘Elke regio telt’ staat beschreven dat er, ook waar het gaat om financiering, een andere blik nodig is. “Ik wil daar een voorzet voor doen en pleit voor een stabiele financiering van hogescholen, die recht doet aan onze rol als anker in onze regio. Een veel hogere vaste voet dan nu dus, die minder afhankelijk is van studentenaantallen. Alleen op die manier kunnen we onze regionale rol blijven vormgeven, onze impact behouden en blijvend bijdragen aan de een vitale regio.”

Wil je de gehele speech van Anka lezen?

Download de speech