Paul Preenen
Organisatie

Paul Preenen benoemd als Lector Human Capital

Leestijd Minuten

Saxion is trots op de benoeming van Paul Preenen als Lector (Professor of Applied Sciences) Human Capital. Per 5 juni 2023 gaat Paul voor twee dagen per week aan de slag bij het lectoraat Employability Transition van de Academie Mens & Arbeid. Hij gaat dit combineren met zijn werk als senior onderzoeker bij TNO. Paul gaat de onderzoekslijn Mensgerichte Technologie versterken.

The Future of Work

Paul is gepromoveerd als Arbeids- en Organisatiepsycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. Bij TNO doet hij onderzoek naar the Future of Work. Hoe zorgen we dat mensen en organisaties goed voorbereid zijn op het werk van de toekomst? Wat is de invloed van nieuwe technologie op werk en mensen? Hoe komen we tot lerende en ondernemende organisaties en communities?

De mens centraal

Paul heeft veel ervaring met grootschalige (inter)nationale onderzoeksprogramma’s, publiek-private samenwerkingen en projecten. Ook heeft hij vele competitieve onderzoeksubsidies verworven. Hij heeft eerder gewerkt als beleidsadviseur voor ministeries en als expert voor de SER. Daarnaast is hij editor voor het European Journal of Workplace Innovation. Zijn kracht ligt in toegepast onderzoek op het snijvlak van wetenschap, beleid en bedrijfsleven. Paul ontwikkelt graag methoden en programma’s die gericht zijn op het sociaal innoveren van (mkb-)organisaties en sectoren. Hij zet hierin altijd de mens centraal.

Paul werkt nu al regelmatig samen met het lectoraat in projecten over Human Capital in de Smart Industry-sector. Saxion is ervan overtuigd dat we met Paul, en via de strategische samenwerking met TNO, onze maatschappelijke en wetenschappelijke impact verder gaan vergroten.

Lectoraat Employability Transition

Het lectoraat Employability Transition is met bijna 45 medewerkers een van de grootste Human Capital-onderzoeksgroepen in Nederland. Aan het lectoraat zijn meerdere (associate) lectoren verbonden. Het lectoraat doet praktijkonderzoek op het snijvlak van mens, techniek en organisaties. Het kernthema is waardige arbeid verdeeld over drie lijnen: (1) de inclusieve samenleving; (2) lifelong learning en (3) mensgerichte techniek. Het lectoraat werkt nauw samen met het Expertisecentrum TechYourFuture en vele bedrijven en instellingen in Oost- en Midden-Nederland.

Het lectoraat is onderdeel van de Academie Mens & Arbeid en werkt nauw samen met de Academie Business, Building & Technology. Het lectoraat maakt deel uit van het landelijk Lectoren Netwerk Arbeid en werkt succesvol samen met diverse universiteiten, hogescholen, en onderzoeksinstituten.