Elcin Coraklar (Fotografie: Patrick Ooms)
Studentenleven

Column: Netwerken kun je leren

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Een veelvoorkomende misvatting is dat netwerken een aangeboren talent is. In werkelijkheid is netwerken een vaardigheid die je kunt ontwikkelen en verbeteren. In deze column deelt studentredacteur Elçin haar eigen ervaring en laat ze zien hoe je dit kunt bereiken.

Aanvankelijk dacht ik dat netwerken draaide om de omvang van je kennissenkring. Ik nam aan dat studenten met ouders die een groot netwerk hadden, altijd een stap voorstonden. Maar inmiddels heb ik geleerd dat netwerken niet draait om hoeveel mensen je kent, maar om hoe je relaties opbouwt én onderhoudt. En dat is uiteindelijk veel belangrijker dan het aantal mensen dat je kent.

Zorg ervoor dat ze je naam niet vergeten

In het begin van mijn studie corrigeerde ik mensen nooit als ze mijn achternaam verkeerd uitspraken. Niet omdat ik me schaamde voor mijn naam, maar omdat het nu eenmaal een lastige naam is om uit te spreken. Toen ik met Creative Business begon, leerde ik het belang van mijn naam en hoe deze uit te spreken. Mensen waren oprecht geïnteresseerd in mijn naam. Een docent zei dat ik een prachtige naam had en vertelde me het volgende: "Leer mensen hoe ze je naam moeten uitspreken en zorg ervoor dat je naam blijft hangen in hun geheugen." Dat is mij altijd bijgebleven en pas later begreep ik wat hij ermee bedoelde.

De moeilijkheid van mijn naam maakte mij niet zwakker, maar sterker. Inmiddels herhaal ik tijdens gesprekken mijn naam en zorg ik ervoor dat ze mijn naam onthouden. Na ontmoetingen stuur ik een follow-up e-mail of bericht om hen te bedanken voor de kans om te netwerken. LinkedIn is hierbij een waardevol hulpmiddel. Door bewust met je naam om te gaan, zorg je ervoor dat anderen deze gemakkelijk kunnen onthouden en blijf je in de gedachten van mensen voor toekomstige kansen.

De prater verliest, de luisteraar wint

Vaak wordt gezegd dat extraverte mensen beter zijn in netwerken. Ik ben het hier niet mee eens. Extraverte mensen kunnen misschien gemakkelijker het voortouw nemen, maar dat maakt hen niet automatisch goede netwerkers. In mijn ogen is actief luisteren naar anderen belangrijker dan jezelf promoten en op de voorgrond treden. Zoek mensen op waar je daadwerkelijk ook interesse in hebt en toon belangstelling voor wat anderen te zeggen hebben. Iedereen kan praten, maar niet iedereen kan écht luisteren. Creëer het gevoel bij de persoon tegenover je dat je oprecht geïnteresseerd bent in zijn of haar verhaal.

Netwerken is een kwestie van geven en nemen

Bij het ontmoeten van nieuwe mensen, ligt mijn focus altijd op wat ik aan die persoon kan bijdragen in plaats van andersom. Dit is het punt waarop je je onderscheidt van anderen, aangezien de meeste mensen vaak als eerste kijken naar wat zij uit anderen kunnen halen. Dit is de reden waarom ik in het begin van mijn studie veel professionals vrijwillig heb geholpen. Ik deelde mijn kennis, bood hulp of ondersteuning aan, en in ruil daarvoor kreeg ik waardevolle ervaring en hield ik er een groot netwerk aan over. Je studententijd is hier heel goed voor om gebruik van te maken!

Stel geen vragen die je ook online kunt vinden

Ik heb geleerd om vragen te stellen die dieper gaan dan wat je online kunt vinden over iemand. Tijdens een netwerkevent had ik de kans om een zeilcoach te ontmoeten, die zeilers voorbereidde op de Olympische Spelen. Ze was één van de pioniers als vrouwelijke coach in deze branche en deelde tijdens een masterclass haar ervaringen op het water. Hoewel haar verhaal boeiend was, wilde ik iets anders weten toen ik naar haar toestapte: "Hoe ben je eigenlijk in deze branche beland?" De zeilcoach keek verrast en antwoordde: "Niemand heeft me ooit deze vraag gesteld." Ze begon enthousiast te vertellen over haar motivatie voor deze carrière en hoe ze was begonnen.

Mensen vinden het vaak heel leuk om over zichzelf te praten, daarom is het belangrijk om goed doordachte vragen te stellen als je wilt uitblinken in netwerken. Soms is het goed om terug te gaan naar het begin, om te begrijpen hoe mensen hun reis zijn gestart en wat hen heeft gemotiveerd om het pad te volgen dat ze nu bewandelen. Maak het verschil door unieke vragen te stellen, maar zorg er altijd voor dat deze voortkomen uit oprechte interesse.

Jij bent niet zomaar een student, jij bent de toekomst

Netwerken kan soms heel intimiderend lijken, vooral wanneer je in gesprek gaat met experts. Wees je bewust dat ook jij een talent bent. Een talent met een frisse kijk op jouw vakgebied, die de nieuwste methoden uit jouw studie met zich meebrengt. Het is niet alleen een privilege voor jou om met deze professionals te spreken, maar ook voor hen om met de nieuwe generatie in gesprek te gaan. Jij vertegenwoordigt de toekomst. Wees je bewust van jouw potentieel.

Netwerken is dus zeker geen aangeboren talent, maar een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Het begint bij oprechte interesse, jezelf positief presenteren en het bijdragen aan een gemeenschap. Met de juiste inzet kan iedereen effectief netwerken. Ook jij als toekomstige professional!

Fotografie headerfoto: Patrick Ooms

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.