Harm Woertman
Onderwijs

Harm verhuisde voor zijn stage-avontuur bij ABN AMRO naar een nieuwe stad

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

De stageperiode van je studie is hét moment om uit je comfortzone te stappen en te ontdekken hoe je toekomstige werkveld eruitziet. Bedrijfskunde-student Harm Woertman uit Twente aarzelde niet om zijn vertrouwde omgeving te verlaten en zich in Amsterdam te vestigen voor deze nieuwe fase: “Nu weet ik hoe het is om helemaal op eigen benen te staan."

Harm is bezig met het derde jaar van de opleiding Bedrijfskunde en dat betekent dat zijn stageperiode is aangebroken. "Op dit moment loop ik stage bij ABN AMRO Mees Pierson, bij de eventmanagers voor de evenementen binnen de Private Banking sector.” Deze stage was niet om de hoek te vinden voor de bedrijfskundestudent en hij besloot zelfs te verhuizen om deze kans te grijpen. "Ik was van plan om buiten mijn eigen regio een stage te zoeken. Amsterdam leek meteen als een boeiende plek om naartoe te gaan. Ik vond mijn huidige stage door op de websites van verschillende banken en andere interessante bedrijven in Amsterdam te zoeken." 

Persoonlijke ontwikkeling 

Voor Harm ging het niet alleen om het vinden van een interessant stagebedrijf, maar ook om persoonlijke ontwikkeling. Hij benadrukt het belang van het ontdekken van nieuwe omgevingen en mensen: "Ik denk dat het heel goed is om buiten je vertrouwde omgeving te stappen. Niet alleen voor de werkzaamheden, maar ook voor je eigen persoonlijke groei. Het omgaan met nieuwe mensen van verschillende achtergronden, is een waardevolle ervaring." 

Grote verandering 

De Twentse regio waar Harm vandaan komt, is een groot contrast met het bruisende Amsterdam. "In mijn geboortedorp is het 'ons kent ons'. Als je naar het café gaat, kom je altijd bekenden tegen. In deze grote stad heerst een geheel andere cultuur." Deze andere cultuur zorgde er ook voor dat Harm tijd nodig had om te wennen. "In het begin vond ik het erg moeilijk. Eenmaal hier aangekomen, was alles nieuw. Mijn vriendengroep is nu ineens twee uur met de trein van mij vandaan. Naarmate ik me meer op mijn gemak voelde bij mijn stagebedrijf, werd het gemakkelijker om te aarden op mijn nieuwe plek. Ik heb nieuwe mensen ontmoet en nieuwe vriendschappen gesloten in de stad, en nu vind ik het hier erg leuk." 

Events organiseren 

Harms stage omvat voornamelijk het organiseren van evenementen. "We organiseren evenementen voor zowel bankiers als hun klanten, variërend van borrels tot grootschalige evenementen. Wij zijn verantwoordelijk voor het hele evenement. Als een bankier bijvoorbeeld aangeeft dat hij een evenement wil voor zijn klanten, nemen wij de volledige organisatie op ons.” Elke week zijn er evenementen die door heel Nederland plaatsvinden, waardoor Harm een aanzienlijke verantwoordelijkheid draagt. "Ik werk in een team van vijf personen, oorspronkelijk opgedeeld per regio. Ons doel is om meer landelijk te werken." 

Dankzij deze stage kom ik in contact met verschillende afdelingen van de bank en krijg ik een duidelijker beeld van wat ze inhouden.

Harm Woertman
Bedrijfskunde-student Harm Woertman

Oriëntatie voor de toekomst 

Voor een bedrijfskundestudent lijkt een stage in evenementenorganisatie niet de meest voor de hand liggende keuze, maar Harm heeft bewust voor deze richting gekozen. "Ik ben me ervan bewust dat ik nogal wispelturig kan zijn in mijn keuzes. Dankzij deze stage kom ik in contact met verschillende afdelingen van de bank en krijg ik een duidelijker beeld van wat ze inhouden." Na het voltooien van zijn stageperiode begint Harm aan een nieuw hoofdstuk: zijn minor. Hij gebruikt deze tijd om zijn ogen open te houden voor eventuele interessante inzichten die zijn keuze voor een minor kunnen beïnvloeden. "Het mooie van ABN AMRO is dat ze me de kans bieden om een dag mee te lopen bij verschillende afdelingen. Ze moedigen dit aan en dat is zeer waardevol." 

Binnen kijken bij een bank 

Harm vond het interessant om bij een bank stage te lopen, omdat het een veelzijdige organisatie is. "Binnen een bank gebeurt zoveel, wat je als buitenstaander niet zou verwachten. Het is niet beperkt tot alleen private banking. Er zijn talloze functies binnen de bank, wat het echt een veelzijdige plek maakt." Hij leerde events organiseren, maar daarnaast ook communiceren in een professionele organisatie. “Door te werken met mensen in het werkveld ben ik een stuk volwassener geworden. Aangezien ik betrokken ben bij de organisatie van belangrijke evenementen, draag ik veel verantwoordelijkheid, en ik vind het belangrijk om deze verantwoordelijkheid te nemen." Harm voelt zich op zijn plek binnen de bank. "De professionele houding tegenover klanten, bankiers en collega's past goed bij mij. Vaak denken mensen dat banken saai zijn, maar eigenlijk is alles juist heel modern.” 

Leerzame periode 

Tijdens het organiseren van evenementen komt Harm in contact met veel mensen, wat zijn dagen afwisselend en boeiend maakt. "Het brengt reuring in mijn stage-dagen. Als organisator ontmoet ik interessante mensen tijdens evenementen." De beslissing om naar de grote stad te verhuizen is tijdelijk, en na zijn stageperiode keert Harm terug naar zijn vertrouwde dorp. Hij beschouwt deze ervaring als een waardevolle stap voor zijn persoonlijke groei. "Ik vind dat ik iets goeds voor mezelf heb gedaan. Nu weet ik hoe het is om helemaal op eigen benen te staan." 

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden. 

Gerelateerde artikelen

Sarah Ros-Philipsen (Fotografie: Thomas Busschers) Onderzoek

Sarah Ros startte als eerste PD-kandidaat bij Saxion: ‘Ik ga niet voor de titel, maar voor mijn eigen ontwikkeling’

16 mei 2024
Onderwijs

Voltijd studeren paste niet bij Diede, daarom studeert ze nu naast haar baan in deeltijd

15 mei 2024
Saxion start met nieuwe, unieke interieur- en branding opleiding in Deventer Onderwijs

Saxion start nieuwe interieur- en branding opleiding: Interior Brand Identity