Solar Team Twente naar meest extreme en uitdagende zonnerace ter wereld

Solar Team Twente naar meest extreme en uitdagende zonnerace ter wereld

Leestijd Minuten

Voor het eerst in de geschiedenis van Solar Team Twente zullen ze aan de start staan van de meest extreme en uitdagende zonnerace ter wereld, de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.

Sasol Solar Challenge

De Sasol Solar Challenge is een tweejaarlijkse zonnerace waarbij studententeams wereldwijd worden uitgedaagd om in acht dagen zoveel mogelijk kilometers af te leggen binnen vaste tijden. De route loopt van Johannesburg naar Kaapstad, waarbij door verschillende dorpen wordt gereden. Dit jaar vindt de race plaats van 13 tot en met 20 september 2024.

Het is een zeer uitdagende race, vooral op strategisch vlak. De race vereist een geheel andere benadering. Solar Team Twente is bekend met het concept van de Bridgestone World Solar Challenge, waarbij er een vaste afstand in een zo snel mogelijke tijd wordt afgelegd, maar nu wordt er iets anders van het team verwacht. Daarnaast heeft deze race meer hoogtemeters en andere weersomstandigheden dan waarmee we eerder hebben geracet.

Dit zijn niet de enige uitdagingen. Elke racedag volgt een vaste route, een zogenoemde stage. Deze stages bedragen honderden kilometers, waarbij de teams kunnen besluiten om extra lussen te maken, wat resulteert in extra kilometers. Echter, de dagfinish moet uiterlijk om 17:00 uur worden bereikt, anders volgt er een straf.

Naast de bovengenoemde strategische uitdagingen in de route, zijn er ook nog drie speciale stages: de half-blind stage, de full-blind stage en de marathon stage. Voor de half-blind stage is de route van tevoren bekend, maar de teams weten niet waar de lus zit en hoelang deze is. Bij de full-blind stage is alleen het begin- en eindpunt van de route bekend. Voor zowel de half- als full-blind stage geldt dat de teams de avond ervoor pas de benodigde informatie ontvangen. Dit dwingt de teams om op het laatste moment hun strategie uit te stippelen. In de marathon stage wordt de betrouwbaarheid van de auto getest doordat slechts drie teamleden aan de auto mogen werken vanaf het moment dat de dagfinish wordt overgereden tot aan de herstart de volgende racedag.

De innovatie editie

In september 2023 is de start van de eerste innovatie editie bekendgemaakt. Een groep van zeven studenten van Universiteit Twente en Hogeschool Saxion zet hun studie 14 maanden lang op pauze om zich volledig op dit uitdagende project te richten. In de loop der jaren worden de technische innovaties namelijk steeds complexer en veeleisender, waardoor het vaak een keuze wordt tussen een zeer goed ontwerp van de auto of een veelbelovende innovatie.

Binnen een jaar tijd innoveert dit team de zonneauto RED X, die afgelopen oktober een tweede plek behaalde tijdens het wereldkampioenschap zonneracen in Australië, waarmee we met een ruime voorsprong het best presterende Nederlandse team waren. Wij zijn vol enthousiasme over de uitdagingen die ons te wachten staan in aanloop naar en tijdens de Sasol Solar Challenge, en we kijken ernaar uit om de grenzen te verleggen met Solar Team Twente. Het team is vastberaden om de geïnnoveerde zonneauto RED X als het beste landelijke solarteam naar nieuwe hoogten te brengen.

Fotografie: Ewald Geerdink