Jouw toekomst

Na het behalen van je diploma draag je de internationaal erkende titel Bachelor of Science (BSc) en kun je alle kanten op. Zo kun je aan het werk in de chemische industrie, maar ook in de farmacie, nanotechnologie of voedingsindustrie.

Welk beroep kun je kiezen met een Chemie-opleiding?

Met een diploma op zak heb je genoeg mogelijkheden. Zo kun je aan de slag in de wereld van voeding, biologie, farmacie, nanotechnologie of duurzaamheid. Kortom, het werk is zeer gevarieerd: van het identificeren van pesticiden op groente tot het werken aan de ontwikkeling van milieuvriendelijke verven

Je analyseert bijvoorbeeld het oppervlaktewater in Twentse beken en kanalen op de aanwezigheid van diclofenac. Dit is een pijnstiller die door mensen veel gebruikt wordt. Komen er schadelijke hoeveelheden in het water voor? Jij zoekt het uit.

Je test bijvoorbeeld alternatieven van chemicaliën die bij het maken van een specifiek type plastic gebruikt worden. Je werkt zo mee aan het op de markt zetten van een product dat op milieuvriendelijke wijze geproduceerd wordt.

Je zoekt onder andere uit of een productiefabriek zich houdt aan de nationale en internationale wetten en regels voor veiligheid en milieu.

Voldoet een product wel aan de eisen van de klant die het product heeft besteld? Jij zoekt dat uit door verschillende testen uit te voeren. Bijvoorbeeld een chemische test op een plastic dat voor het product wordt gebruikt.

Jij test of in het bloed sporen van verdovende middelen te vinden zijn. Dat doe je door het zogenaamde glasoppervlakte aan te passen op een lab-on-a-chip. Dit is een laboratorium op een chip, waarmee je hele kleine hoeveelheden kunt analyseren.

• Analytisch chemicus
  • Organisch chemicus
  • Laboratoriummanager
  • Ontwikkelaar analytische apparatuur

Een oud-student aan het woord

Bij welke bedrijven kun je werken?

Je kunt als chemicus aan de slag bij verschillende organisaties. Enkele voorbeelden:

• Chemische bedrijven: Elementis, Apollo Vredestein, DSM.
  • Nanotechnologische bedrijven: MESA+, Surfix, Micronit, Medspray.
  • Levensmiddelenindustrie: Unilever, Grolsch.
  • Onderzoeksinstellingen en adviesbureaus: Universiteit Twente, TNO.
  • Watertechnologische bedrijven: Pentair, Marel Water Treatment.
Student Chemie in het laboratorium

De kans dat je een baan vindt die past bij jouw opleiding is erg hoog: 82% vindt binnen anderhalf jaar na afstuderen een baan op niveau en binnen het vakgebied Chemie.

Chemie 82%
Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek 76%
Chemische Technologie 92%

Mogelijkheden voor doorstuderen

Na de hbo-opleiding Chemie is het mogelijk om door te leren voor je mastergraad. Kies bijvoorbeeld voor de masteropleiding Applied Nanotechnology van Saxion of de opleiding Chemistry, Molecular Life Sciences of Sustainable Energy Technology.

iStock_000001177098Large.jpg

Voor een bedrijf heb ik in het lab van Saxion onderzocht of het mogelijk is polyurethaan te gebruiken als beschermende laag in zwembaden.

Bekijk de ervaring Alle ervaringen