Security en jij

Vijfdelige podcastserie “Security & Jij”

Online event, , Online

Security is, zonder dat je het altijd doorhebt, overal om je heen. Op luchthavens, in ziekenhuizen en bij de bank waar jij je geld pint. Maar ook termen als privacy, intelligence, geopolitiek en terrorisme hebben te maken met security. Kortom: security is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven.

In de vijfdelige podcastserie “Security & Jij” komen verschillende onderwerpen op het gebied van beveiliging aan bod. Onder leiding van vierdejaarsstudent Security Management Jelle de Boer en Ben den Tuinder, docent/onderzoeker bij de opleiding Safety & Security Management, wordt het gesprek aangegaan met diverse experts.

In de podcastserie worden security-onderwerpen besproken op een voor iedereen toegankelijke manier. Of je hier nu dagelijks in je werk mee te maken hebt of dat je gewoon geïnteresseerd bent. Zoals het ontstaan van terrorisme, de rol van de NCTV bij het veilig houden van Nederland, het debat privacy/security en het belang van het opbouwen en onderhouden van een professioneel netwerk. De aanleiding voor deze podcastserie is het 10-jarig bestaan van de opleiding/studieroute Security Management van Saxion dit studiejaar.

Aflevering 1

In de eerste aflevering, “Pionieren aan de Kerklaan”, gaan we tien jaar terug in de tijd toen de opleiding Security Management in Apeldoorn van start ging. Hoe bouw je een opleiding op en hoe kom je aan contacten met het werkveld? Hoe was het om student van het eerste uur te zijn? En wat heb je aan deze opleiding als je later voor je werk bij de rechtbank een risicovolle zitting in goede banen moet leiden? Dit alles, en meer, bespreken Jelle en Ben in de eerste aflevering met Trijntje van Dijk en Frank Nijsink.

Aflevering 2

In aflevering twee 'Hoe veilig is Nederland?' gaan we in gesprek met Pieter-Jaap Aalbersberg. Hij is Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). We spreken met hem onder meer over de taken van de NCTV, de totstandkoming van dreigingsbeelden, onze eigen digitale weerbaarheid en zijn rol bij de repatriëring van MH17.

Aflevering 3

In aflevering drie 'Terrorisme in perspectief' gaan we in gesprek met hoogleraar en terrorisme-expert Beatrice de Graaf. Op de campus van de Universiteit Utrecht spreken we haar over de vraag hoe terrorisme zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld en wat iemand vatbaar maakt voor het plegen van terroristische daden. Ook komen de invloed van social media en complotdenken aan bod.

Aflevering 4

In aflevering vier 'Bij het rechte eind' komen Felix Olijslager en Maarten van Nijendaal aan het woord. Bij Saxion in Apeldoorn spreken we met hen over onder andere de AVG, het debat security/privacy, Artificial Intelligence en robotrechters.

Aflevering 5

Voor de vijfde en alweer laatste aflevering 'Netwerken is net werken' reisden we naar Noordwijk. Daar spraken we met prins Pieter-Christiaan van Oranje-Nassau, onder meer voorzitter van de VBN, en met Marit Rutten, alumnus Security Management en security consultant bij SoSecure International. We gingen in gesprek over het belang van netwerken, je kennis delen en het gebruik van social media. Het resultaat is een koninklijke afsluiting van de podcastserie.

De podcast is te beluisteren via Spotify, video.saxion.nl en via iTunes: Security & Jij op Apple Podcasts.

Luister nu naar de podcast

Klik hier
Security en jij