Dion en Pien deden onderzoek naar first offenders: 'laat criminaliteit niet je dromen stelen'
Studentenleven

Dion en Pien deden onderzoek naar First Offenders: 'laat criminaliteit niet je dromen stelen'

Integrale Veiligheidskunde-studenten Dion Ekkel, Pien Fransen, Amy Groeneveld en Sven Mensink deden in opdracht van de Politie onderzoek naar het fenomeen First Offenders. Dat zijn jongeren die meteen een zwaar delict plegen. Bij dit onderzoek maakte de groep een campagnevideo.

Hoi Dion en Pien! In het kader van welke opleiding hebben jullie dit onderzoek gedaan?

“Hoi! Samen met Amy en Sven zitten wij in het tweede jaar van de opleiding Integrale Veiligheidskunde. In het tweede jaar van de opleiding heb je een half jaar het safety en security lab en dan doe je een onderzoek voor een echte opdrachtgever. In ons geval was die opdrachtgever de politie.”

Hoe zijn jullie bij het onderwerp 'first offenders' gekomen?

“We kregen van de politie de opdracht om een sociaal veiligheidsaspect te onderzoeken. Dat is een hele brede vraag, dus we mochten zelf kiezen wat ons aansprak. Zelf kwamen wij met het onderwerp jeugdcriminaliteit. Toen kwam de politie met een suggestie. Voor hen was het een vraagteken hoe het kan dat er zoveel jongeren zijn die meteen een zwaar delict plegen: first offenders.”

Hoe hebben jullie het onderzoek aangepakt?

“We zijn begonnen met het maken van een plan van aanpak en het opstellen van een doel. Zo kwamen in het begin al op het idee dat we een campagne wilden gaan maken. We mochten ook alleen een verslag maken, maar we wilden zelf graag een video maken. Wij denken dat dat meer impact heeft en een grotere kans om de doelgroep te bereiken. Het is achteraf ook leuk, omdat je de video kan laten zien aan mensen om je heen."

Wat was het doel van jullie onderzoek?

“We wilden erachter komen hoe het kan dat sommige jongeren meteen een zwaar delict plegen. Met die informatie wilden we een campagne opzetten die dit in de toekomst kan voorkomen. We hiervoor veel deskresearch gedaan, maar ook verschillende interviews afgenomen, zoals met ex-criminelen. Dit vonden wij nodig om de doelgroep goed te kunnen begrijpen.”

De criminaliteit in Nederland daalt, maar jongeren die toch in de criminaliteit belanden gaan wel vaak meteen over tot het plegen van een zwaar delict.

Dion
Dion

Wat kwam er uit jullie onderzoek?

“De criminaliteit in Nederland daalt, maar jongeren die toch in de criminaliteit belanden gaan wel vaak meteen over tot het plegen van een zwaar delict. Dat vonden wij vreemd. Het begint tegenwoordig niet meer met een snoepje stelen bij de winkel. Het zijn meteen steekpartijen. Vaak gaat het om jongeren waarbij het gezinsinkomen laag ligt of bij jongeren met een onstabiele thuissituatie. In huishoudens waar weinig communicatie is, vinden jongeren vaak vrienden op straat waar ze een hele hechte band mee krijgen. Onder deze groepen speelt er vaak groepsdruk. Soms word je gepusht om dingen te doen die je normaal niet snel zou doen.” 

Wat is het meest schokkende uit jullie onderzoek?

“De steekincidenten. Ook in ons filmpje zie je daar enkele voorbeelden van. Jongeren van 14/15 jaar die iemand neersteken, dat vinden wij onbegrijpelijk. Moet je voorstellen dat je broertje of zusje zoiets zou doen. Daar zijn we wel van geschrokken.”

Hoe hebben jullie de video kunnen maken?

“We hebben in het begin van het project een ex-crimineel geïnterviewd. Zijn verhaal was de inspiratie voor onze campagne. Hij zat echt in de zware criminaliteit. We hebben verschillende uitkomsten uit ons onderzoek gecombineerd om er een fictief verhaal van te maken, dat goed past bij het profiel van first offenders. Tristan Mengers, student Creative Business, heeft ons geholpen met het filmen en editen van de video.” 

Wat hopen jullie te bereiken met de campagne?

“We hopen natuurlijk te bereiken dat jongeren niet de criminaliteit ingaan. Dat was ons hoofddoel, maar we hopen ook dat veel mensen het filmpje gaan zien. Als veel mensen de video zien, worden zij zich hopelijk bewust van de gevolgen van het plegen van een ernstig delict.”

Welke reacties krijgen jullie op de campagne?

“Ja, dat is wel een vet verhaal. We hebben in de video een paar beelden van Opsporing Verzocht gebruikt, dus toen hebben we contact met hen opgenomen of dat mocht. Twee weken later kreeg ik een berichtje van de communicatiespecialist van Politie Oost-Nederland. Ze vroeg ons of ze de video mochten gebruiken bij opsporingsprogramma’s, dus bij RTV Oost en Omroep Gelderland. Waarschijnlijk gaat onze video uitgezonden worden op TV! Ook hebben we de video gestuurd naar de jongen waar de video op geïnspireerd is. Hij was er enthousiast over en het had indruk op hem gemaakt. Zijn reactie was er belangrijk voor ons.”

Ik kreeg een berichtje van de communicatiespecialist van Politie Oost-Nederland of ze onze video mogen gebruiken bij opsporingsprogramma’s

Pien
Pien

Hoe vonden jullie het om hieraan mee te werken?

“We vonden het heel leuk dat we nu echt iets voor een organisatie mochten doen, ook is de politie natuurlijk een hele vette opdrachtgever. Dan is het helemaal leuk dat ook zij blij zijn met ons onderzoek. We zitten nu weer in een ander project, maar dit project gaat me altijd bij blijven.”

Ook Integrale Veiligheidskunde studeren?

Lees meer
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden. 

Gerelateerde artikelen

Noa Lohuis en Babet Jansen Ondernemerschap

Hoe Noa en Babet hun passie voor hospitality bundelden: ‘We dachten: dit kunnen wij ook!’

24 april 2024
Organisatie

Saxion aanwezig op VBN Security Summit

26 maart 2024
Romaissae Taouil (eigen foto, met toestemming) Onderwijs

Marketing met een maatschappelijk aspect: Romaissae’s stage-ervaring bij Nieuwe Wending