EMCUP 2017.JPG
Studentenleven

De technische toekomst van de hotelbranche

Leestijd Minuten

Op 8 en 9 februari 2018 is het weer tijd voor de Europese Mise-en-Place Cup, ook wel EMCup, vindt dan plaats. Voor Hotel Management-studenten een bekend evenement. De competitie tussen verschillende hotelscholen heeft dit jaar als thema High Touch versus High Tech en het team van Saxion bereidt zich al voor op de competitie.

Het team van Hotel Management Saxion bestaat dit jaar uit vijf leden: Dennis Versteeg, Pien Leukenhaus, Bas van Duijn, Sanne Krommenhoek en Gerbrand van der Zwaag. Alle vijf zitten ze momenteel in hun derde jaar van de opleiding.

Leg eens uit, de EMCup: hoe werkt de competitie?

Sanne: “De EMCup is een competitie tussen verschillende hotelscholen uit Europa. Er zijn er dit jaar 120 uitgenodigd en daar doen er 37 van mee. Elke hotelschool doet dezelfde opdrachten en hoe creatiever en innovatiever, des te meer punten”. Ze wordt aangevuld door Pien: “Sommige opdrachten dragen staan los van de competitie, daar kun je weer een aparte prijs mee winnen, zoals bijvoorbeeld de foto challenge”.

Zijn jullie een beetje competitief ingesteld?

“We willen eigenlijk wel écht winnen, ook al weten we dat dit misschien niet heel realistisch is”, zegt Gerbrand. “We hebben ook met docenten gesproken en die zeggen: ‘ieder jaar doen we mee, maar that’s it”, aldus Bas van Duijn. “Wij hebben wel echt meer de instelling om hoog te eindigen.” Sanne: “We willen heel graag boven alle hotelscholen in Nederland eindigen!”.

Welke opdrachten moeten jullie voor de EMCup doen?

Er moet voor de competitiedagen nog het één en ander gebeuren, zo moet het team onder meer een academic paper schrijven, een introductiefilmpje maken, een persoonlijkheidstest doen en een foto challenge uitvoeren. Niet mis, vooral die paper: “We moeten een paper schrijven over technologische ontwikkelingen en de toekomst in de hotelbranche”, aldus Pien. Sanne voegt hieraan toe: “vanwege het thema proberen we natuurlijk het aspect‘technologie in alle opdrachten terug te laten komen.”

Dennis: “Ook hebben we als opdracht om zo veel mogelijk volgers op Instagram te krijgen. Om dit voor elkaar te krijgen hebben wij onder andere elke dag een teamlid bekendgemaakt op Instagram, door middel van foto’s waar we maskers dragen.”

Hoe ga je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk volgers krijgt?

“Naast Saxion representeren wij natuurlijk ook de studenten, dus we doen ook veel moeite om de studenten te bereiken en ze enthousiast te maken over EMCup. Zij kunnen ons dit jaar enorm helpen met hun steun, maar misschien doen zij volgend jaar wel zelf mee aan de EMCup”, aldus Bas. “Oja, onze Instagram naam is: emcup_hotech mocht je ons willen volgen! Dat staat voor hospitality technology”, aldus Sanne.