Studentenleven

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Studievereniging Promaître had donderdag twee speciale gasten over de vloer voor hun eerste collegetour van het jaar. In een workshop van Ricardo Rozema en Juan Holtriger leerden de aanwezige studenten de fijne kneepjes van het combineren van wijn en spijs.

Rozema heeft een indrukwekkend CV. Hij werkte bij verschillende Michelin restaurants, waaronder Librije’s Zusje in Amsterdam. Sinds kort runt hij samen met drie andere ‘idiots’, zoals hij ze zelf noemt, Gastrobar Base in Apeldoorn. Vandaag verzorgt hij het spijs gedeelte van de workshop. Voor de studenten maakt hij het ‘Enrico Nieuwenhuis dessert’: een toetje geïnspireerd op een schilderij van Nieuwenhuis. Op het bord ligt een mooi gerecht met aalbes, framboos, ijs van pandanrijst en een Earl Grey meringue.

De juiste wijn

Mede-eigenaar Holtrigter vertelt over de bijpassende wijn. “Normaal kijk je bij wine pairing naar het hoofdingrediënt en de zij-ingrediënten van het gerecht. Je wil eigenlijk het gerecht balanceren met de wijn. Ik doe eigenlijk het tegenovergestelde, want Ricardo heeft vaak een ingrediënt wat erg aanwezig is en de andere ingrediënten balanceren dat al. Voor mij is het dus lastig om een goede wijn te vinden.” Ondertussen opent hij een red muscadel van Lindenhof “Ik hoop dat jullie goed geluncht hebben, want het is vrij sterk wijntje”, waarschuwt hij direct. De red muscadel is een zoete wijn uit Zuid-Afrika waarin je duidelijk rozijnen proeft. En inderdaad, de zoete wijn gaat perfect samen met het fruitige dessert van Rozema, vindt iedereen in de collegezaal. “Mocht je toch liever een biertje drinken, kies bij dit toetje dan voor een Jillz Raspberry, door het rode fruit en de zoete smaak.”

Collegetour 'Wijn en Spijs' met Ricardo Rozema en Juan Holtrigter

De workshop wordt afgesloten met een luid applaus en een wijntje voor onze docenten van vandaag. Nu maar hopen dat ze het uitgezochte drankje vinden passen bij de chocolade die de bestuursleden voor ze hebben uitgezocht ;-).

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.