FLEX-bestuur.jpg
Studentenleven

Nieuw in Deventer: Studievereniging FLEX!

Leestijd Minuten

Saxion in Deventer een studievereniging rijker: SV FLEX, voor studenten Human Resource Management (HRM), heeft haar intrede gedaan. Wij spraken met voorzitter Renée Bron en secretaris Nadine Hurenkamp over de start van deze vereniging. Dinsdag is de eerste activiteit: een borrel in café Persee.

Hoe is dit allemaal begonnen?

Renée: “Tijdens mijn oriëntatiegesprekken voor de opleiding HRM sprak ik met iemand van de afdeling, ik vertelde haar dat ik wel eens betrokken was geweest bij het oprichten van een studievereniging en zij vertelde dat ze graag, na een eerdere poging zonder resultaat een studievereniging voor HRM in Deventer op wilde richten. Dat leek mij echt ontzettend leuk en tegelijkertijd een enorme uitdaging als eerstejaarsstudent. Ik ben het gaan doen en in november zijn we van start gegaan.”

Nadine: “Binnenkort begin ik met mijn minor en omdat ik nog lastig in kon schatten hoeveel tijd dit in beslag gaat nemen in mijn derde studiejaar, twijfelde ik eerst om deel te nemen aan het bestuur van de studievereniging. Na de minor ga ik al weer stage lopen en afstuderen. Gedurende het eerste gesprek die ik voerde met Renée en Patrick, werd mij duidelijk dat ik toch graag de rol van secretaris op mij wilde nemen. Vol enthousiasme zijn we van start gegaan en inmiddels hebben we een compleet bestuur!”

Waarom FLEX?

Renée: “In eerste instantie wilden we Humanity (studievereniging HRM Enschede) hierheen halen. Uiteindelijk hebben we toch gekozen voor een eigen studievereniging waarvan alle bestuursleden op het Saxion in Deventer zitten. We moesten een eigen naam gaan bedenken en dat hebben we gedaan door middel van het opzetten van een prijsvraag voor alle HRM-klassen. De naam ‘FLEX’ is bedacht toen een aantal docenten en studenten gingen brainstormen!”

Nadine: “FLEX staat voor flexibiliteit, een belangrijk begrip binnen onze opleiding. Net als aanpassingsvermogen, flexibiliteit en duurzame inzetbaarheid. Er zijn veel ontwikkelingen binnen de HRM. Aanpassingsvermogen is nuttig wanneer je wilt wisselen van functie, maar ook wanneer er veranderingen zijn binnen de organisatie waar je werkt. In de X van het logo zie je een vlinder en die staat voor meebewegen.”

Wat gaan jullie toevoegen aan het bestaande aanbod studieverenigingen?
Renée: “We zijn de eerste voor HRM in Deventer en dus ook het enige aanbod. Wel willen we graag samenwerken. Met studieverenigingen in Deventer, maar ook met Humanity in Enschede.

Nadine: “Het is voordelig dat het bestuur van FLEX in Deventer zit, omdat we zo een makkelijk aanspreekpunt zijn voor de leden.  De bestuursleden samen beschikken over een groter netwerk die we kunnen inzetten. Een aantal van ons hebben al stage gelopen of gaan dat nu doen. We hebben ook meerdere bedrijfsbezoeken afgelegd en hierdoor zal het organiseren van netwerkborrels en bedrijfsbezoeken ons beter af gaan.
Renée: “We willen de HRM-studenten in Deventer graag iets bieden wat er nog niet is. Uiteraard willen we graag dat de studievereniging FLEX voor hen een toegevoegde waarde is voor nu en in de toekomst.”

Hoe gaan jullie dat doen?

Renée: “Onze eerste borrel is op 13 februari, van 16:00 tot 20:00 uur in café Persee op de Brink. Deze borrel is echt bedoeld als introductie, laagdrempelig. Mensen kunnen binnenkomen om vragen aan ons te stellen, maar ook om te netwerken met andere HRM-studenten en docenten. Tijdens die borrel presenteren we de agenda voor het komende halfjaar. Op die agenda staan verschillende events, van werkbezoeken tot gala’s. Na dat halfjaar hopen we een beter beeld te hebben van wat de student graag van ons verwacht en hoe ons aanbod daar op aansluit. Zo hopen we een mooie balans te vinden. Enthousiaste studenten kunnen zich nu bij ons aanmelden met hun naam en e-mailadres. Vanaf het nieuwe schooljaar willen we gaan werken met lidmaatschappen en contributie.”

Nadine: “Het is heel belangrijk voor onze bekendheid dat aspirant-leden ons leren kennen. Tijdens de events kunnen ze ons van alles vragen of gewoon lekker een praatje maken. Tijdens evenementen kun je beter inschatten wat in de smaak valt en wat niet. We willen in de komende periode zoveel mogelijk verschillende activiteiten aanbieden, zodat we studenten verschillende dingen mee kunnen geven. FLEX kan niet alleen een toegevoegde waarde zijn voor je studententijd, maar ook voor daarna, in het toekomstige werkveld. Daarnaast is het een enorm leuke en gezellige vereniging voor naast je studie!”