Research & Graduate School: ‘Nóg meer kleur bekennen’

Leestijd Minuten

In haar nieuwjaarsspeech benadrukte Anka Mulder het al: onderwijs en onderzoek moeten de komende jaren bij Saxion beter in balans komen. De onlangs gestarte Saxion Research & Graduate School (SRGS) gaat daar een flinke kwalitatieve bijdrage aan leveren. Wat merken studenten en medewerkers hier de komende jaren binnen Saxion van? Directeur Frans Pol geeft uitleg.

”Begin januari zijn we van start gegaan, met als doel om Saxion als University of Applied Sciences (UAS) te versterken. Dat doen we concreet met vier speerpunten. Vanuit de SRGS gaan we het Living Technology-onderzoek op corporate niveau nog beter faciliteren. Ook houden we ons bezig met het masteronderwijs en de promovendi. Kwaliteitsverbetering van praktijkgericht onderzoek is ons vierde speerpunt.”

Verschil maken

De komst van een Research & Graduate School binnen Saxion sluit goed aan bij de huidige maatschappelijke ontwikkelingen. In de regeringsverklaring van Rutte III is opgenomen dat er de komende jaren meer geld wordt vrijgemaakt voor de ontwikkeling van praktijkgericht onderzoek. Pol: “Nationaal en internationaal staan we voor enorme uitdagingen, waarin technologie een belangrijke rol speelt. We moeten nu echt met oplossingen komen voor vraagstukken over energie, duurzaamheid en gezondheid. Dat vraagt om onderzoek dat impact heeft en het verschil kan maken. Het hbo speelt hierin een belangrijke rol en wij als Saxion met ons Living Technology-profiel in het bijzonder.

Wat gaan medewerkers en studenten merken van de activiteiten van de SRGS? “Het Living Technology-onderzoeksprogramma geeft een extra dimensie aan het onderwijs en onderzoek bij Saxion. We zijn meer en meer onderdeel van een nationale en internationale onderwijs- en onderzoekscommunity. Saxion heeft een enorm netwerk. Wie bij ons een bachelor- of masterstudie afrondt, is een interessante kandidaat voor de arbeidsmarkt. Met Living Technology hebben we in onze strategische agenda al een duidelijke richting gekozen. We gaan nu nóg meer kleur bekennen en daar met de SRGS focus in aanbrengen.”

Pol noemt het Smart Solution Semester, dat derdejaars studenten volgen, een geweldig voorbeeld: “Eigenlijk ligt dáár al de basis voor wat wij als SRGS willen ondersteunen. Want ook studenten kunnen hier verder met een master, of zijn van harte welkom om daar na een paar jaar werkervaring voor terug te keren. We kunnen ons hiermee als hogeschool nog veel sterker profileren.”

Saxion Research Services

Waar vinden we de SRGS binnen Saxion? “Eigenlijk overal,” aldus Frans. “We bewegen ons als een kleine netwerkafdeling dwars door de hogeschool. Daarbij zijn we tot in de haarvaten van Saxion aanwezig. We werken samen met academies, met lectoren en ondersteuners. Zo zijn we verantwoordelijk voor het pas gelanceerde Saxion Research Services, waarin medewerkers vanuit allerlei afdelingen heel direct ondersteuning en advies bieden aan iedereen die zich met onderzoek bezighoudt. Het Research Data Management-project is daar een goed voorbeeld van.”

Pol is aangesteld om de SRGS op te zetten en draagt daarna het stokje over. Wat wil hij dit eerste jaar bereiken? “Ik ga voor zoveel mogelijk samenwerking en verbinding. Er gebeurt binnen onze hogeschool al heel veel moois en goeds op dit gebied, maar met de SRGS gaan we een stap verder. We willen als Saxion meer maatschappelijke impact creëren met ons onderwijs en onderzoek. Het moment om daarmee aan de slag te gaan, is nu aangebroken.”