Juan-Pigot2.jpg
Studentenleven

Juan Pigot bij Saxion: ‘Spreek voor hen die dit niet kunnen’

Seksualiteit- en genderdiversiteit is een veelbesproken onderwerp anno 2018. Vanuit alle hoeken van de wereld maken mensen zich hard om gelijke rechten te realiseren voor iedereen. Op 17 mei, de internationale dag tegen homo-, bi- en transfobie, deed activist en president van NGO Parea Juan Pigot zijn verhaal.

Omdat er maar een klein groepje aanwezigen is op de bijeenkomst, georganiseerd door Studium Generale en LGBT Saxion, heerst er gelijk een vertrouwde sfeer in de collegezaal. De avond begint dan ook met een korte voorstelronde. Dan is het woord aan Juan, geboren in Suriname. “Toen ik in 1995 naar Nederland kwam, voelde dat als een ontsnapping aan de harde cultuur in Suriname”, vertelt hij. “Het was moeilijk om daar een leider te zijn. Het was ook in Nederland dat ik voor het eerst uit de kast kwam.”

Toch is hij twaalf jaar later teruggegaan naar zijn geboorteland. “Met een groep vrienden zijn we een organisatie begonnen met als doel de sociale situatie voor LGBT’ers te verbeteren. Hierbij is het van belang dat we de nadruk leggen op de homofobie in plaats van homoseksualiteit: het probleem is niet de seksualiteit of het geslacht van mensen, het probleem is de discriminatie. Daar moeten we elkaar aan blijven herinneren.”

Beïnvloeding van bovenaf

Vanuit het publiek wordt gevraagd op welke manier mensen zich zelf kunnen inzetten voor gelijke rechten. “Het is belangrijk om organisaties van bovenaf te beïnvloeden. Over het algemeen zijn mensen sneller bereid om te luisteren naar experts en leiders. Met de connecties en vaardigheden die we hier opdoen, kunnen we samen de wereld verbeteren.”

Hoe blijft hij gemotiveerd om door te blijven strijden? “Ik doe het vanuit een gevoel voor rechtvaardigheid”, antwoordt hij. “Ik heb een stem, maar dat geldt niet voor iedereen, omdat hun situatie bijvoorbeeld niet veilig genoeg is. Gebruik je stem om te spreken voor degenen die dit niet kunnen.”

Toekomstplannen

De middag heeft geïnspireerd tot nieuwe mogelijkheden. Olly, beheerder van de LGBT Saxion Whatsappgroep, stelt na de lezing voor om de nieuwe aanwezigen toe te voegen aan de groep en er worden plannen gemaakt voor maandelijkse bijeenkomsten voor LGBT-studenten. En heeft Juan nog tips voor het opstarten van een LGBT-beweging binnen Saxion? “In het begin duurt het altijd even. Het is goed om te beginnen met een kleine, maar sterke groep van gemotiveerde mensen en van daaruit kun je het verder uitbouwen. Als studenten zien dat jullie serieus zijn, zal het vanzelf de aandacht trekken.”