Ondernemende broers zetten VR in bij behandeling gepeste kinderen

Ondernemende broers zetten VR in bij behandeling gepeste kinderen

Broers Menno (23) en Sander (20) Kamphuis uit Nijverdal richten zich met hun eigen bedrijf momenteel op het ontwikkelen van Virtual Reality (VR)-toepassingen voor de psychische gezondheidszorg. Menno voor zijn afstudeeronderzoek voor Facility Management en Sander als tweedejaars student Ondernemerschap en Retailmanagement. "We hopen met de inzet van VR het leven van gepeste kinderen wat lichter te maken," aldus de Saxion-studenten.

Sander: "Vanuit mijn opleiding wordt het starten van een eigen onderneming enorm gestimuleerd. Vorig jaar heb ik samen met Menno een bedrijf opgezet waarmee we VR-toepassingen ontwikkelen. Beiden vonden we de VR-techniek enorm interessant. We zagen hoe snel VR zich ontwikkelt en hoeveel vraag er naar ontstond."

Pesten is een enorm probleem. VR-technieken kunnen helpen om gepeste kinderen te ondersteunen.

Menno Kamphuis

Menno: “Voor mijn afstudeeronderzoek richt ik me op het inzetten van VR-toepassingen bij de behandeling van gepeste kinderen. Zelf ben ik gelukkig nooit gepest, maar pesten is natuurlijk een enorm probleem en het wordt steeds duidelijker hoe omvangrijk het is. We werken vanuit ons bedrijf samen met een kliniek uit Rijssen. Via LinkedIn kwamen we met deze instelling voor psychische gezondheidszorg in contact. Van START!bySaxion in de Gasfabriek hadden we gehoord dat je kunt afstuderen binnen je eigen bedrijf. Dat bedrijf hadden we al.”

Sander: “Door de 360 graden-filmtechniek die je bij VR gebruikt, kun je mensen een levensechte ervaring bieden. Net als bij het toevoegen van 3D. Het werd ons duidelijk dat er binnen de psychische gezondheidszorg enorme kansen liggen om die zorg met VR-technieken te ondersteunen. Beide mogelijkheden hebben we dus gecombineerd. “

Menno: “Samen met de kliniek richten we ons nu op kinderen van 8-12 jaar die er onder behandeling zijn. Deze kinderen krijgen straks een training waarbij ze met een VR-bril op bepaalde pest-situaties herbeleven. Daarin kiezen ze bijvoorbeeld steeds hoe ze het beste kunnen reageren. Duw je terug of loop je weg, als jij zelf een duw krijgt? Zo kun je je ervaringen verwerken en zelf goed leren reageren op nieuwe situaties. We hebben ook de hoop dat hulpverleners op deze manier efficiënter kunnen werken. Als alles lukt, hebben we straks een gevalideerd product.”

Met een VR-bril op kunnen kinderen zelf leren beslissen hoe ze op pestgedrag reageren.

Sander Kamphuis

Sander: “We hebben inmiddels contact met een basisschool waar we onze VR-opnamen willen maken. Natuurlijk vergt dat goede afstemming met leerkrachten, leerlingen en ouders. De filmpjes worden alleen tijdens de onderzoeksstage in een besloten setting gebruikt en getest. Als ons concept werkt, gaan we eind dit jaar met professionele acteurs aan een echt VR-product werken. Ik onderzoek vanuit Ondernemerschap en Retailmanagement dan ook of dit business concept werkt. Zo slaan we twee vliegen in één klap. De mogelijkheden zijn natuurlijk enorm. We kunnen bijvoorbeeld straks ook een tool ontwikkelen voor andere doelgroepen. Bijvoorbeeld voor mensen die het lastig vinden om naar de supermarkt te gaan en daar hun boodschappen af te rekenen. Met een VR-bril op oefenen ze dat eerst met hun hulpverlener naast zich.”

Zien de broers mogelijkheden om binnen Saxion aan verder onderzoek rond VR bij te dragen?

Menno: “Zeker. We hebben al wat voorzichtige contacten met de opleiding Toegepaste Psychologie, waarvoor dit soort technieken ook interessant zijn.

Als er Toegepaste Psychologie-studenten zijn die met ons mee willen denken vanuit hun vakgebied, dan staan we daar zeker voor open.”

Klaar voor een slimme wereld? Jij bepaalt de toekomst!

Kom naar de open dag