Saxion-medewerkers spreken op onderwijsconferentie in Wenen over flexibel leren
Corporate

Saxion-medewerkers spreken op onderwijsconferentie in Wenen over flexibel leren

The New Student 2018: dat was het onderwerp van gesprek tijdens de onderwijsconferentie in Wenen. Het doel? Zoeken naar een andere onderwijsopzet binnen Europa. Margaretha Engelhart en Linda Wissink van de Saxion Parttime School spraken namens Nederland over flexibel leren. Zelfs medesprekers waren onder de indruk van de bijdrage van Saxion.

Waarom zijn juist Engelhart en Wissink uitgekozen om namens Nederland te spreken? “Het ministerie vroeg welke instelling er wilde spreken op de conferentie en vervolgens hebben wij ons aangemeld. Andere hogescholen wilden ook wel, maar wij werden uitgekozen omdat we op het gebied van flexibilisering vooruitlopen op de rest”, vertelt Wissink.

‘This is a revolution’

Saxion bleek niet alleen vooruit te lopen op hogescholen in Nederland, maar ook op de instellingen van medesprekers Duitsland en Zwitserland. “In onze workshop hebben we toegelicht hoe wij vanuit het ministerie zijn gestart met een internationaal experiment om meer flexibel leren mogelijk te maken in het deeltijdonderwijs. Bij ons kan de student vrijwel alles zelf bepalen: het studietempo, in hoge mate de volgorde van de vakken en wanneer en waar je studeert. De andere landen vonden dit echt een eyeopener. De Zwitsers, die net zelf hun verhaal hadden gedaan, zeiden na afloop zelfs ‘This is a revolution’.”

Flinke kluif

Engelhart en Wissink leerden veel van de conferentie, maar zagen zeker ook uitdagingen. “De Europese Unie wil graag gezamenlijke afspraken maken over flexibel leren, maar dat wordt een flinke kluif. De culturen rondom flexibel leren verschillen namelijk enorm per land. Een van de belangrijkste aanbevelingen vind ik instellingen niet alles moeten willen controleren. Studenten kunnen vaak al veel door hun werk- en levenservaring. De kunst is om die ervaring met deeltijdonderwijs te verzilveren,” aldus Engelhart.

Meer weten over studeren in deeltijd? Bezoek dan www.saxion.nl/parttimeschool