Corporate

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Onlangs stond Saxion-medewerker Maeike Woudstra oog in oog met Koningin Maxima, tijdens de handelsmissie naar Duitsland waaraan ons koningspaar deelnam. Maeike was er namens Saxion en BOOST Smart Industry Oost. Om waardevolle contacten te leggen en om te vertellen hoe Saxion invulling geeft aan een Leven Lang Leren en het opleiden en opscholen, zoals Maeike het noemt, van technische werknemers. ‘Koningin Maxima wilde weten of onze inspanningen al resultaat opleveren.’

‘Ik werk nu twee jaar voor de sector Techniek van de Saxion Parttime School (SPS),’ vertelt Maeike. ‘Samen met docenten en bedrijven zet ik technische opleidingen op. Voorheen heb ik jaren voor de Academie Pedagogiek & Onderwijs (APO) en voltijd techniekopleidingen gewerkt. Het technisch werkveld is ontzettend interessant. Het bedrijfsleven schreeuwt om technisch personeel. Samen met dat werkveld onderzoeken we voortdurend hoe we als hogeschool op die vraag inspelen en ons onderwijs en onderzoek vorm kunnen geven.

Het bedrijfsleven schreeuwt om technisch personeel. Samen met het werkveld onderzoeken we voortdurend hoe we als hogeschool op vragen uit de markt inspelen en ons onderwijs en onderzoek vorm kunnen geven.

Maeike Woudstra

Met Saxion Parttime School zitten we zoveel mogelijk in allerlei netwerken waarin onderwijs en bedrijfsleven elkaar versterken. Toen het hoger onderwijs in 2015 van de minister de opdracht kreeg om een flinke impuls te geven aan een Leven Lang Leren, heeft de Saxion Parttime School dit samen met collega’s van de voltijdopleidingen en het werkveld voortvarend opgepakt. Extern worden we regelmatig als good practice genoemd.

Ik ben namens Saxion aangesloten bij het Boost Smart Industry Oost-netwerk. In juni ging ik al mee op een kort werkbezoek naar Duitse Competence Centers. Dat zijn plekken waar bedrijven hulp krijgen bij het innoveren in Smart Industry thema’s. Toen kwam de vraag of Saxion in oktober ook mee wilde op handelsmissie naar Saarland en Rijnland-Palts. Bijzonder, want er gaan doorgaans niet zoveel kennisinstellingen mee. Bovendien was ik de enige vrouw, tussen 59 mannen. Met elkaar hadden we een topweek. De groep was zeer enthousiast en energiek. Ons motto was: ‘Teilen ist das neue haben.’

Ik was de enige vrouw tussen 59 mannen. Met elkaar hadden we een topweek. De groep was zeer enthousiast en energiek. Ons motto was: Teilen ist das neue haben.

Maeike Woudstra

Ons koningspaar bezoekt trouw elk jaar twee nieuwe regio’s in Duitsland en afgelopen oktober waren deze twee kleine Bundesländer aan de beurt. Het thema was ‘Veilige digitale Industrie’. Deze Duitse regio’s bevinden zich in een transitiefase waarbij oude industrie, bijvoorbeeld rond kolen, plaatsmaakt voor nieuwe. Dat betekent: het inzetten van nieuwe productietechnologieën en verdere integratie van ICT in alle bedrijfsprocessen. De regio heeft ook te kampen een laag geboortecijfer en vergrijzende populatie. Dat brengt uitdagingen voor de gezondheidszorg met zich mee. Het vraagt om inzet van slimme technologie. Tenslotte speelt de nog niet volledige internetdekking Duitsland soms nog parten.

Tijdens deze handelsmissie had ik twee aandachtsgebieden. Ten eerste onderzocht ik hoe we vanuit een Leven Lang Leren samen kunnen werken. Met de universiteit van Kaiserslautern hebben we waardevolle contacten gelegd. Bijvoorbeeld over het samenwerken op deeltijdonderwijs. Er gaan vast mooie dingen uit komen. Nederland en Duitsland lopen, wat dit onderwerp betreft, op een brug in aanbouw. Daarnaast was ik er voor de techniekopleidingen en lectoraten van Saxion en het BOOST Smart Industry Oost-Netwerk.

Het concept van een Leven Lang Leren heeft de warme belangstelling van Koningin Maxima, dat wist ik al.

‘Koningin Maxima wilde weten of onze inspanningen al resultaat opleveren’

Ik mocht een presentatie voor de Duitse delegatie verzorgen, waarbij Koningin Maxima aanwezig was. Het concept van een Leven Lang Leren heeft haar warme belangstelling, dat wist ik al. Ik vertelde haar hoe wij vanaf 2016 de opdracht van de minister vorm hebben gegeven. Dat het deeltijdonderwijs bij Saxion bijvoorbeeld moest aansluiten bij het privéleven, de ervaring en praktijkomgeving van de studenten. De koningin vond het erg interessant hoe we een Leven Lang Leren gecombineerd hebben met het opleiden van technisch personeel en hoe we in de praktijk samen werken met bedrijven. Ze vroeg of er al onderzoeksresultaten van onze samenwerking met het bedrijfsleven beschikbaar zijn. Daar is het nog nét te vroeg voor, maar we spraken af dat ik haar de resultaten toestuur zodra ze er zijn.

Dit was mijn eerste ervaring met een handelsmissie, maar wat mij betreft niet de laatste. Als ik nu al zie hoeveel waardevolle contacten en nieuwe inzichten dit Saxion heeft opgeleverd, dan zijn de lange en intensieve dagen in Duitsland alles meer dan waard geweest.’

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.