Kris stage
Studentenleven

‘Ik leefde op één hectare grond, vlakbij de wilde dieren’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Hotelmanagement-student Kris Holkenborg verruilde afgelopen jaar de collegebanken in Apeldoorn voor een avontuurlijkere locatie: Zuid-Afrika. Hij zag tijdens zijn stage de schoonheden, maar ook de heersende armoede in het land.

“Ik wilde naar Zuid-Afrika om een andere cultuur te leren kennen en meer van de wereld te zien. Zuid-Afrika is echt een mengelmoes van verschillende culturen en daarom leek dat me wel wat.” Stage lopen deed Kris bij Casart Game Lodge. “Dat ligt vlakbij het Kruger Park. Hier hield ik me bezig met het in- en uitchecken van gasten, entertainment, bediening, maar ook met de communicatie. Omdat het een kleine lodge is met maximaal acht gasten, liep ik bijna elke dag met een andere afdeling mee. Ook mocht ik de manager adviseren en vertelde ik hoe we in Europa te werk gingen. Dat was leuk, want zo ontstonden er gesprekken om het bedrijf te verbeteren.”

‘Soms werd ik wakker met 50 olifanten om me heen’

Iedereen die gehecht is aan zijn of haar veilige slaapkamer, kan een stage bij Casart Game Lodge beter overslaan. “Ik sliep in het natuurreservaat en had één hectare leefruimte. Daarbuiten kon je ook niet komen, want dan zat je tussen de wilde dieren. Ik werd soms wakker en dan stonden er ineens 50 olifanten rondom de lodge.” Naast het werken zag Kris ook veel van het land. “Elke maand had ik één week vrij, waardoor ik door het land kon reizen. Ook heb ik meegedaan aan activiteiten rondom de lodge, zoals een safari. Ook heb ik meegedaan aan een panoramatour waarbij je op allemaal mooie uitzichtpunten komt. Dat was wel echt een hoogtepunt.”

Op de top van de Tafelberg, Kaapstad

Armoede

Naast alle pracht en praal, kreeg Kris ook te maken met minder mooie dingen. “Dan heb ik het niet zo zeer over de visie op armoede zoals die in Europa heerst, zo van: ‘Mensen hebben niks te makken, maar lachen wel’. In Kaapstad moet je goed op je spullen letten en als het donker wordt moet je eigenlijk gewoon naar binnen. Ook adviseer ik je om niet in je eentje op pad te gaan, want dan stelen mensen van je. Toch heb ik me niet echt onveilig gevoeld. Je moet gewoon goed opletten en geen domme dingen doen.”

Aanrader?

Moeten wij ook onze spullen pakken en naar Zuid-Afrika vliegen? “Zeker! Ik zou anderen echt aanraden om een stage te doen in Zuid-Afrika. Er is zo veel te zien, de natuur is prachtig en mensen vriendelijk. Het kan gevaarlijk zijn, maar dat ligt ook echt aan jezelf. Mijn advies is om je goed in te lezen. Voorbereiding is alles. Ik merk dat mijn medestudenten dat te weinig doen. Daardoor gaan ze zich irriteren. Doelen stellen en weten hoe je je doelen gaat bereiken zijn belangrijk voor het lopen van een succesvolle stage.”

Wil je meer lezen over de stage van Kris? Kijk dan eens op zijn blog  slaapverdringers.blogspot.nl.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.