Jan Willem de Graaf geïnstalleerd als lector Brain & Technology

Jan Willem de Graaf geïnstalleerd als lector Brain & Technology

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Vandaag werd Jan Willem de Graaf door Ineke van Oldeniel geïnstalleerd als lector van het lectoraat Brain & Technology van de Academie Mens & Arbeid (AMA). Daarna sprak hij zijn lectorale rede ‘Brain and Technology: To an argument based practice!’ uit.

Op het gebied van living technology heeft de component ‘Living’ alles met psychologie te maken. Een smart device moet cognitieve, perceptuele, motorische en/of emotionele relevantie hebben om door mensen te kunnen worden belevendigd. Het lectoraat draagt bij aan het ‘smarter’ maken van de wereld. Onder meer door doelstellingen te formuleren die handvatten bieden waarmee bijvoorbeeld elektronische leefomgevingen en de inzet van devices nog slimmer gemaakt kunnen worden.

Aan de andere kant wordt het steeds duidelijker dat de smart world iets van mensen vraagt waar we nog geen rekening mee gehouden lijken te hebben. Het leren leven en werken in de slimme wereld vraagt in zekere zin ook om bewustere slimmere mensen terwijl soms met technologie het tegenovergestelde bereikt lijkt te worden. Hiermee bevindt het lectoraat zich dus in het hart van een smart world.

Binnenkort vertelt Jan Willem de Graaf op saxion.nl over zijn onderzoek en de activiteiten van zijn lectoraat.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.